استانداردهای کابل‌ کشی زمینی (Ground Cabling Standard) به‌صورت کلی سبب هدایت مناسب و محافظت از منتقل شدن نیروی کابل‌ها در برابر انواع آسیب‌ها و مشکلات می‌شود. کابل در کابل کشی زمینی بیشتر در حفره و گودال‌های ژرف و عمیق دفن شده است. حفره‌ها و گودال‌های عمیق برای کابل کشی زمینی در اصل زمینه‌ساز انواع صدمه‌ها و آسیب‌ها به کابل‌ها می‌شود و رعایت استانداردهای مورد نیاز این کابل‌ کشی‌ها در درون گودال‌ها حتماً ضروری است.

با آنکه تلاش شده تا پوشش‌هایی پایدار و مستحکم برای این کابل‌ کشی‌های زمینی در نظر گرفته شود، ولی راه‌اندازی کابل‌ کشی‌های زیرزمینی بدون توجه به اصول، قانون و معیارهای جامع اجرا و حفر کردن گودال‌ها در زیرزمین، باعث افزایش صدمه و خسارت جانبی نیز می‌شود. به‌صورت کلی متصدی چنین کارها و عملیات‌هایی در گام اول باید به بسترسازی مناسب در جهت خواباندن کابل‌های زمینی بپردازند و با استفاده از این فرایندها مشکلات به وجود آمده را تا حدود قابل‌توجه‌ای کاهش بدهند. به‌طور نمونه موارد زیر در اصل اصول جاری استانداردهای کابل کشی زمینی هستند:

🔶 میزان شعاع خمیدگی و کش کابل‌های زمینی

🔶 شیوه‌ی بازنمودن مناسب کابل‌ها از قرقره

🔶 تجهیزات لازم و مورد نیاز در هنگام نصب و…

استاندارد کابل کشی زمینی شامل مزیت‌های بسیاری از یک‌ جهت برای تجهیزات و وسایل کمکی و از جهت دیگر برای مصرف‌کنندگان است. این نوع استانداردها به برقراری و افزایش طول عمر کابل‌ها و وسایل برقی متصل به کابل کمک بسیاری می‌کند.

نقشه کابل کشی زمینی

 💠 💠 💠 💠 💠 

برای اطالاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره 02133986493 تماس حاصل فرمایید.

 💠 💠 💠 💠 💠 

استاندارد کابل کشی زمینی فشار ضعیف

به‌صورت کلی استاندارد کابل کشی زمینی تابع قوانین و معیارهای خاصی بوده ولی این نوع استاندارد درباره‌ی کابل کشی زمینی فشار ضعیف اندکی جامع‌تر و دقیق‌تر است؛ در نتیجه استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف در اصل فاصله‌ی دقیق و مجاز این نوع کابل‌ها را از دیگر عناصر استفاده‌ شده در آن مسیر بررسی و کنترل خواهند کرد. در بخش زیر به شرح مختصر استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف اشاره می‌شود:

◀️ گذاشتن کابل فشار قوی در پله پایین‌تر از کابل فشار ضعیف در صورت برقراری ارتباط میان آن‌ها در یک کانال خاکی و همچنین حفر گودال یا کانالی به‌صورت پله‌ای در ابتدا.

◀️ حداقل فاصله مناسب و مجاز کابل فشار ضعیف از کابل برق باید در فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متر باشد.

◀️ کابل فشار ضعیف از کابل مخابرات باید حدود ۳۰ سانتی‌متر فاصله مجاز بگیرد.

◀️ قرارگیری کابل فشار ضعیف در حدود فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متری لوله آب

◀️ قرار دادن کابل فشار ضعیف در فاصله‌ی مناسب با لوله گاز (حدوداً ۱ متر)

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل کیسه‌ای

◀️ بهره نمودن از لوله‌های محافظی برای کابل زمینی فشار ضعیف با قطر حدود یک متر در صورت انشعاب با لوله‌های گاز، سوخت و…

◀️ فاصله مناسب و مجاز کابل فشار ضعیف از سطح پیاده حداقل شامل ۷۰ سانتی‌متر بوده و فاصله‌ی مناسب کابل فشار ضعیف از سطح جاده یک متر است.

استاندارد کابل کشی زمینی فشار متوسط

به‌صورت کلی استانداردهای کابل کشی زمینی فشار متوسط در مقایسه با استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف دارای قوانین و قاعده‌های خاصی بوده و در قسمت زیر به مهم‌ترین این استانداردها و قوانین اشاره می‌شود:

🔴 در هنگام قرارگیری کابل زمینی فشار متوسط در کنار کابل زمینی فشار ضعیف باید حدود ۳۰ سانتی‌متر میان آن‌ها فاصله مجاز در نظر گرفته شود.

🔴 استفاده کردن از لوله‌های پوششی یا محافظی از جنس فولاد، پلاستیک، سیمان و… در صورت رد شدن کابل فشار متوسط از سطوح ناپایدار و سخت جاده‌ای

🔴 کف‌سازی کانال در جهت هدایت کردن حداکثر میزان آب‌های احتمالی در کانال‌های از پیش‌ساخته شده

🔴 استفاده کردن از عناصری مثل پروفیل ناودانی، لوله‌های گالوانیزه شده و چوب‌های فشرده در جهت برقراری اتکا برای کابل‌های زمینی

کابل کشی زمینی

نکات مهم در کابل کشی زمینی فشار متوسط

از کابل زمینی تنها درصورتی‌که کابل‌ کشی به شکل منظم و دقیق و مطابق با اصول فنی انجام شود و همچنین بستن سر و مفصل کابل به‌وسیله‌ی افراد ماهر و متخصص انجام گیرد، نیز می‌توان از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کرد. پیش از کشیدن کابل باید محل کابل‌ کشی به شکلی دقیق مشخص‌شده باشد و بعد برای پایداری و افزایش طول عمر کابل باید خاک را ازلحاظ وجود آهک، اسید، نمک، کلر و… آزمایش نمود. درصورتی‌که آزمایش‌های لازم برای کابل‌ها انجام نشوند، این کابل‌ها در آینده خورده یا نابود می‌شوند؛ لذا درصورتی‌که خواص خاک معلوم و مشخص است باید در موقع خرید کابل، کابلی را خریداری کنیم که مناسب همان محل باشد.

در صورت ناپایدار بودن یا بد بودن شرایط خاک، اساساً باید کابل‌هایی سفارش داده شود که دارای محافظ‌های خاصی برای جلوگیری از فاسد شدن یا زنگ‌زدگی باشند. در هنگام کشیدن یا نصب کابل باید دقت شود که کابل پیچیده یا جمع نشود و زیاد هم تحت نیروی کششی قرار نگیرد. در کابل‌ کشی‌های زمینی معمولاً شکل کانال‌های خاکی به صورتی طراحی‌شده که از ریختن خاک به درون کانال نیز جلوگیری می‌کنند و قدرت و پایداری در دیوارهای کانال نیز افزایش پیدا خواهند کرد؛ بعد از لبه‌ی کانال‌ها، خاک‌های برداشته‌شده باید در حدود ۳۰ سانتی‌متر کانال ریخته شوند.

آماده‌سازی کابل برای کابل‌ کشی

برای آماده‌سازی کابل برای فرایند کابل کشی باید در ابتدا ﻛﺎﺑﻞ را از ﺑﺎﻻی ﻗﺮﻗﺮه بازنمود و ﺑﺮای اﻳﻦ کار ﻗﺮﻗﺮه ﺑﺎﻳﺪ به شکلی قرار بگیرد ﻛﻪ ﺑﺮدار نشان‌ دهنده‌ی روی ﻗﺮﻗﺮه به‌صورت کلی در راﺳﺘﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ قرقره را ﻧﺸﺎن دﻫﺪ. ﻗﺮﻗﺮه را با استفاده از ﭼﺮخ و طناب‌های لازم و ﻳﺎ ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ، می‌توان به شکل دﺳتی از ﻣﺤﻮر ﺑﻠﻨﺪ و ﺑﺎز کرد و تا آنجا ﻛﻪ ﮔﻮه بتواند از ﭼﺮﺧﺶ ﻗﺮﻗﺮه ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻛﻨﺪ، نیز می‌توان آن را بلند نمود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل مخابراتی چیست

کابل را دائماً ﺑﺮای آﮔﺎﻫﻲ از مشکلاتی ﻛﻪ احتمال دارد در اﺛﺮ غلتیدن ﻗﺮﻗﺮه به وجود آید، باید کنترل و ﺑﺎزرﺳﻲ کرد. ﻗﺮﻗﺮه ازنظر چرخیدن باید در هرلحظه شرایط ﺗﺮﻣﺰ کردن را داشته باشد تا از آسیب‌های احتمالی نیز جلوگیری شود؛ از ﻳﻚ اﻟﻮار معمولی نیز می‌توان ﺑﺮای فرایند ﺗﺮﻣﺰ ﻛﺮدن ﻗﺮﻗﺮه استفاده نمود و در ﻫﺮ موقعیتی ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ دﻗﺖ از پیچیده شدن یا گره‌دار ﺷﺪن ﻛﺎﺑﻞ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی نمود.

ﺧﻮاﺑﺎﻧﺪن کابل‌ها در زﻣﻴﻦ

در قسمت زیر به موارد کلی ﺧﻮاﺑﺎﻧﺪن کابل‌ها در زﻣﻴﻦ اشاره می‌شود:

💠 بهترین ﻣﺴﻴﺮ کابل‌ کشی یا خواباندن کابل در ﻳﻚ ناحیه‌ی ﻣﺴﻜﻮﻧﻲ به‌صورت کلی پیاده‌ رو و مکان‌های ﺑﺎﻻﺗﺮ از سطح زﻣﻴﻦ است.

💠 ﮔﻮدی ﺷﻴﺎرهای کابل ﺑﻪ تعداد کابل‌هایی ﻛﻪ بر روی‌هم در ﺷﻴﺎر ﻗﺮار می‌گیرند، بستگی دارند.

💠 میزان گودی بستر کابل‌ها در پیاده‌روها کمتر از ۰.۶ متر نبوده و در جاده‌ها نیز کمتر از ۰.۸ متر نخواهند بود.

💠 در شهرک‌های صنعتی و ناحیه‌های شهری تعیین مسیر کابل‌ها بستگی به رد شدن لوله‌های آب و گاز موجود دارند.

💠 در مکان‌هایی ﻛﻪ کابل‌ها از جاهای ﺑﺴﻴﺎر کم‌عمق رد می‌شوند؛ ﺑﺎﻳﺪ معمولاً به‌وسیله‌ی صفحه‌های ﺑﺘﻮﻧﻲ باضخامت کم حمایت و پشتیبانی ﺷﻮﻧﺪ.

💠 در موقع خواباندن کابل‌ها در زیرزمین باید بررسی شود که پیش از خواباندن کابل، بخش‌های زیرین کانال (کف کانال‌ها) سنگ‌فرش یا آجرفرش شده باشند و سپس به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر ماسه نرم ریخته شده و در آخر کابل‌ها قرار داده می‌شود.

💠 بعد از خواباندن کابل‌ها در زمین دوباره روی کابل‌ها، ماسه نرم به ضخامت ۱۵ سانتی‌متر ریخته شده و سپس روی کابل‌ها آجرفرش شده و در پایان روی آجرفرش هم خاک ریخته می‌شود.

💠 شن‌ها و ماسه‌های به‌کاربرده شده افزون بر محافظت کردن از کابل‌ها نیز باعث سرد یا خنک شدن کابل‌ها هم می‌شود.

اجرای کابل کشی زمینی

مزایای چال کردن کابل بر کانال‌کشی

مزیت و فایده‌ی چال کردن کابل بر کانال‌کشی به‌صورت کلی به شرح زیر است:

۱- ازلحاظ قیمتی یا اقتصادی بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است

۲- از حداکثر توان و قدرت بیشتر کابل‌ها می‌توان استفاده کرده یا به‌صورت دیگر میزان استعداد باردهی کابل‌ها به دلیل تشعشع زیاد حرارت، افزایش می‌یابد.

در درون شهرها اساساً بیشتر کابل‌ها را در پیاده‌روها و مکان‌های عمومی نصب می‌کنند و حداکثر عمق سطح زمین از کانال‌ها ارتباط مستقیمی با تعداد کابل‌هایی که روی یکدیگر جای می‌گیرند، دارند. کابل طبقه‌های بالایی در زیر سطح پیاده‌ روها باید حداقل شامل ۶۰ سانتی‌متر و در زیر سطح خیابان‌ها حداقل ۱ متر باشند.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل کواکسیال

طول و عرض کانال‌هایی که برای کابل‌ها حفرشده‌اند، در کل بستگی به تعداد کابل‌هایی که در کنار هم جای می‌گیرند، دارند. کابل‌ کشی در کانال‌ها به‌صورت کلی در مقایسه با کابل‌ کشی در زمین به شکل مستقیم دارای مزیت‌هایی هستند. عمده‌ترین فایده یا مزیت کابل‌ کشی در کانال در مقایسه با کابل‌ کشی در زمین به‌صورت زیر است:

برای افزودن کابل دیگر و یا پیدا کردن مشکل یا نقض کابل دیگر نیازی به خراب کردن یا حفر کردن دوباره‌ی پیاده‌ روها و خیابان‌ها نیست، البته مخارج و هزینه کلی کابل‌ کشی در کانال در مقایسه با کابل‌ کشی مستقیم در زمین به‌ مراتب زیادتر و گران‌تر است.

کابل‌ کشی زمینی در چهار راه‌ و خیابان

در هنگام رد شدن یا عبور کابل‌ها از چهارراه‌ها بهتر است که کابل‌ها از درون لوله‌ها عبور داده شوند، به صورتی که اندازه و ضخامت لوله تا حدودی باشد که تا میانه‌ی پیاده‌روها هدایت شوند. لوله‌های مجاور کابل‌ها اساساً باید به شکلی به هم متصل شوند و در درون یکدیگر جای‌گیرند که در هنگام کابل کشی زمینی و عبور دادن از درون لوله‌ها، کابل‌های زمینی به ناحیه‌های اتصال لوله برخورد نکنند و باعث ایجاد مشکلات نشوند.

کابل‌های زمینی در هنگامی‌که از داخل لوله‌ها عبور می‌کنند، باید در محل ورود و خروج از لوله محافظت بشوند تا در توسط لبه‌های تیز لوله‌ها پاره یا صدمه نبینند و در همچنین با لوله‌ها اصلاً تماس فیزیکی نداشته باشند. در هنگام کابل کشی زمینی افراد باید توجه کنند که هوا بسیار سرد و بارانی نباشد.

برای مثال در شرایط آب و هوایی نامساعد (برف و یخبندان) اصلاً نباید کابل کشی زمینی انجام داد، زیرا در این شرایط منجر به خورده شدن یا ترک برداشتن روپوش فیبری خواهد شد. افراد اگر مجبور به کابل کشی زمینی در هنگام کولاک و یخبندان شدند، در ابتدا باید کابل‌های زمینی را اندکی حرارت بدهند (معمولاً کابل‌ها را در اتاق‌های سربسته گرم می‌کنند) و سپس به نصب آن‌ها بپردازند.

✍️ سخن نهایی

به‌صورت کلی برای کابل کشی زمینی از یک سمت خیابان به سمت دیگر یا رد شدن کابل از میدان و چهار راه باید از لوله‌های سیمانی مناسب و لوله‌ی گالوانیزه شده به اسم کانال کابل استفاده شود. این نوع لوله‌ها اکثراً به‌صورت یک، دو، سه و چهار سوراخه تولید می‌شود. نظرات و سؤالات خود را برای پاسارگاد نوین کامنت کنید.

 💠 💠 💠 💠 💠 

برای اطالاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره 02133986493 تماس حاصل فرمایید.

 💠 💠 💠 💠 💠 

تاریخ به روز رسانی 1402/06/26

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]