این روزها شاهد تولید انواع مختلفی از کابل‌های برق هستیم که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. یکی از انواع کابل‌های برق، کابل کیسه‌ای است یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌ها در صنعت برق است. کمتر کسی است که با این نوع کابل آشنایی نداشته باشد و به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارد، در خانه‌های ما به فراوانی جهت اتصال وسایل برقی استفاده می‌شود. کابل کیسه‌ای، کابلی با وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالا است. کابل کیسه‌ای همان کابل برق دو رشته افشان است که در سطح مقطع‌های گرد و تخت وجود دارد. این کابل دارای غلاف و روکشی سفید رنگ از جنس پی وی سی است و در داخل آن از هادی مس آنیل شده استفاده شده است که رسانایی خوبی دارد. روکش پی وی سی دوام و استحکام زیادی به این کابل بخشیده است اما بهتر است از این کابل‌ها در محدوده دمای۵ – تا ۷۰ + استفاده شود. همچنین ولتاژ مناسبی که برای کار با این کابل در نظر گرفته شده است بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است و برای مکان‌هایی که فشار مکانیکی کمی دارند جهت برقراری ارتباط بین وسایل الکتریکی با برق مناسب است. استفاده از این کابل در دماهای بالا توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده در دمای بالا خطر آتش‌سوزی وجود دارد. در داخل این کابل کیسه‌ای اغلب از دو رشته هادی مسی استفاده شده است و البته این کابل‌ها انواع مختلفی دارند و گاهی ممکن است دارای سه رشته هادی باشند. رشته سیم‌های موجود در این کابل افشان بوده و به راحتی شکل می‌گیرند.

کابل کیسه ای

مزایای استفاده از کابل کیسه‌ای

این کابل به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد یکی از انواع کابل‌های محبوب جهت کابل‌کشی است. از جمله مزایای کابل کیسه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️ انعطاف‌پذیری بالا و شکل‌گیری آسان
✔️ کیفیت و مقاومت مناسب
✔️ وزن سبک و حجم کم که باعث اشغال فضای کمتری می‌شود.
✔️ دارای روکش محافظتی برای هر رشته
✔️ عایق مقاوم در برابر خوردگی و سایش
✔️ قابل استفاده در آب و هوای مختلف

انواع کابل کیسه‌ای

به طور کلی این نوع کابل در سه مدل تولید و به بازار عرضه می‌شود که شامل:

• کابل کیسه‌ای یا کابل افشان تخت با سطح مقطع ۱.۵/۱.۵/۲ میلی‌متر مربع
• کابل کیسه‌ای یا کابل افشان تخت فشار ضعیف با سطح مقطع ۵/۰.۷۵/۰ میلی مترمربع
• نوع دیگری از این کابل‌ها با نام کابل زیر گچی شناخته می‌شود و در مکان‌هایی که نیاز به مخفی‌سازی کابل وجود دارد استفاده می‌شود. البته این نوع کابل اگر به صورت زیر گچی یا همان توکار استفاده شود، در صورت آسیب دیدگی، عیب‌یابی آن مشکل است بنابراین حتما باید داخل لوله‌های برق قرار گیرد تا در برابر فشار و ضربه محافظت شود. سیم‌کشی توسط این کابل برای زمانی مناسب است که طول انشعاب تا نقطه مصرف کننده بیشتر از یک و نیم متر نباشد.

ویژگی‌های کابل کیسه‌ای

کابل‌های کیسه‌ای از نظر ساختار ویژگی‌های خاصی دارند که در این بخش به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

◀ استاندارد تولید این کابل مطابق با IEC ۶۰۲۲۷-۵ | ۶۰۲۲۷ IEC ۵۲ می‌باشد.
◀ این کابل از کد ISIRI (۶۰۷.۵۲ برخوردار است.
◀ ولتاژ نامی آن ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است، بنابراین مناسب استفاده در شبکه‌های ولتاژ ضعیف و متوسط است.
◀ سرشت هادی آن مس کلاس ۵ می‌باشد.
◀ سرشت عایق PVC/D و سرشت روکش PVC/ST5 است.
◀ بیشترین دمای مناسب جهت کار با این کابل ۷۰ درجه سانتیگراد است.

کاربرد کابل کیسه‌ای

اصولا هر نوع کابل باید متناسب با ویژگی‌ها و ساختاری که دارد در مکان‌هایی استفاده شود که با این ویژگی‌ها همخوانی داشته باشد. کابل کیسه‌ای به دلیل ویژگی‌هایی که دارد با انواع شرایط جوی سازگار بوده و در شهرهای مختلف با آب و هوای گوناگون می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این کابل با روکش محافظی که دارد نسبتا مقاوم بوده و در مکان‌هایی که احتمال سایش و خوردگی بالا است، می‌تواند استفاده شود. برای اتصال انواع آباژور، چراغ مطالعه، چرخ گوشت‌ها، همزن‌ها، ابمیوه گیری‌ها، تجهیزات صوتی و تصویری می‌توان از کابل کیسه‌ای استفاده نمود. همچنین این کابل‌ها به عنوان کابل پاور برای تجهیزات اداری مختلفی همچون دستگاه فتوکپی، اسکنرها، چاپگرها و غیره استفاده می‌شود.

انواع کابل کیسه ای

کابل کیسه‌ای جهت برق‌رسانی به انواع آویزهای سقفی چون لامپ و لوستر هم کاربرد دارد. کاربرد دیگر این کابل جهت برق‌رسانی به تجهیزات آزمایشی و الکترونیکی است. در بسیاری از موارد از این نوع کابل برای رابط‌های محافظ چند راهی خانگی استفاده می‌شود. البته در کنار کاربردهای فراوانی که این نوع کابل دارد فراموش نکنید که مناسب کابل کشی در فضای خارجی نبوده و گزینه مناسبی برای وسایل گرمایشی نمی‌باشد. همچنین این کابل در دسته کابل‌های خشک قرار نمی‌گیرد و جز کابل‌هایی با بار سبک است و بنابراین نباید تحت کشش و تنش مکانیکی قرار بگیرند.

قیمت و خرید کابل کیسه‌ای

باتوجه به نوسانات بازار قیمت انواع محصولات الکتریکی همچون کابل متغیر است. در این بین یکی از دلایل محبوبیت فراوان کابل برق کیسه‌ای، کیفیت مناسب و در عین حال قیمت پایین آن است. به دلیل کاربرد فراوانی که این نوع کابل دارد، شرکت‌های داخلی زیادی جهت تولید این محصول سرمایه‌گذاری کرده اند. قیمت نهایی کابل کیسه‌ای ارتباط مستقیم با کیفیت کابل دارد و جنس هادی، عایق و جنس روکش در محصولات نقش بسزایی را در کیفیت یک محصول ایفا می‌کنند. هنگام خرید انواع سیم و کابل کیفیت محصول را به عنوان مهم‌ترین فاکتور خرید در نظر بگیرید و محصولات بی‌کیفیت و فاقد استاندارد را حتی با قیمت‌های پایین انتخاب نکنید. استفاده از کابل بی‌کیفیت می‌تواند منجر به تلفات جانی و ضررهای مالی شود. بنابراین هنگام خرید کابل حتما فروشگاه‌ها و برندهای معتبر را انتخاب کنید.

سخن نهایی

اگر به دنبال کابل‌هایی نرم با انعطاف‌پذیری بالا هستید بهترین نوع کابل، کابل برق کیسه‌ای است. اگر این کابل‌ها را جمع کنید قطعا نسبت به انواع دیگر کابل، فضای کمی را اشغال می‌کنند و به دلیل سبک بودن حمل و نقل آن‌ها آسان است. این کابل‌ها دارای روکش پی وی سی بوده که در صورتی که در شرایط استاندارد مورد استفاده قرار گیرند، دوام مناسبی دارند. برای بسیاری از وسایل برقی خانگی و روشنایی منزل می‌توان از این کابل استفاده کرد. البته این نوع کابل‌ها برای محیط‌های خارجی و وسایل گرمایشی مناسب نیستند.

تاریخ انتشار 1402/06/27

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]