کابل فرمان یک سیم چند رشته‌ای است که برای صنایع برقی در کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. استفاده از این مدل کابل برای تولید و کنترل برق بسیار لازم و ضروری است؛ به صورتی که رساندن برق به سایر صنایع و ساختمان‌ها بدون آن امکان پذیر نیست. در حقیقت این کابل می‌تواند سیگنال‌های فرمان را ارسال کند و به این دلیل به ولتاژهای بالایی احتیاج نخواهد بود. بیشترین کاربرد این کابل ارتباطات، فرآیندهای تولید، ابزار دقیق و اتوماسیون است اما ویژگی که منجر به متفاوت بودن آن شده، کاربردهای گسترده و ویژگی‌های آن خواهد بود.

هادی استفاده شده در این کابل معمولا از مس آنیل شده است که این رشته‌ سیم‌های مسی به‌هم بافته شده‌اند. روش تولید این کابل باعث می‌شود که گسترش میدان مغناطیسی و تداخل الکتریکی کم شود. برای این کابل یک روکش پی وی سی بسیار مقاوم و سخت در نظر گرفته شده است که در شرایط مختلف، مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

دو کاربرد اصلی که برای این کار وجود دارد انتقال سیگنال آنالوگ (عبور دادن جریان به نقاط مختلف پست است)، سیگنال دیجیتال(باز و بسته کردن کلید و فرمان تابلو) هستند. این سیم و کابل‌ها با توجه به نوع مصرف و کاربرد در شرایطی با تنش مکانیکی متوسط، سبک و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل فرمان

کابل فرمان کولر گازی

کابل کنترل یا فرمان کولر گازی برای کولرها مورد استفاده قرار می‌گیرند که به کابل اسپلیت هم معروف هستند. این کابل‌ یک مسیر مطمئن برای تبادل سیگنال‌ها مابین یونیت‌های داخلی و خارجی اسپلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل کابلی است که باعث می‌شود که کولر گازی به برق شهر و کنتور برق متصل می‌شود. برق کولری به صورت دو تکه با ظرفیت‌های مختلف 12000 تا 27000 برق برای پنل‌های خارجی کاملا از یونیت داخلی استفاده می‌شود.

در کولرهای اسپلیت از کابل‌هایی با ظرفیت 28000 به بالا در کنداکسون که منبع برق جدا دارد، برای تامین برق آن استفاده می‌شود. گفتنی است که برای عملکرد کولرها یا سیستم‌های تهویه مطبوع از کابل‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال کابل برق کولر گازی برای تامین برق کولر استفاده می‌شود، اما دسته دوم این کابل‌ها برای تبادل فرمان‌های الکتریکی کاربرد دارند. بنابراین در انتخاب نوع کابل کنترل و فرمان بایستی دقت کنید تا مورد مناسب کاربردتان را انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل مخابراتی چیست

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

کابل فرمان شیلد دار

یکی از اجزای حفاظتی بسیار مهم اسکرین یا شیلدهای موجود در کابل فرمان است. وظیفه اصلی این کابل‌ها حفاظت از سیگنال‌های گذرانده از کابل در مقابل میدان الکترومغناطیسی و آثار تخریب کننده امواج است. بسیاری از کابل‌ها در معرض تشعشعات مغناطیسی قرار می‌گیرند به همین دلیل وجود شیلد یا اسکرین برای آن‌ها لازم است. برای مثال از این کابل‌ها در مکان‌هایی همچون صنایع ذوب قلزات، اتاق‌های فرمان نیرگاهی، مراکز دیسپاچینگ، پست‌های فشار قوی، یا کابل‌هایی که کنار کابل‌های برقی هستند و… استفاده می‌شوند.

شیلد دار بودن این کابل‌ها در بسیاری از موارد یک پیشنهاد است اما در برخی موارد هم لازم و ضروری هستند. در این موارد شیلد یا اسکرین کابل فرمان شیلددار به صورت مسی استفاده خواهند بود برای مثال کابل‌های CY، YSL CY، NYSL CY از شیلد مسی بهره‌مند هستند. اما گاهی اوقات شیلد کابل‌ها به صورت بافته شده است و می‌تواند پاسخگوی کاربردهای متحرک و قابل انعطاف باشند. این نوع کابل‌های با شیلد بافته شده دارای تراکم و پوشش حدود 70 تا 95 درصد هستند. این کابل‌های فرمان از کابل و سیگنال‌های درونی آن در برابر نویزهای مختلف محافظت می‌کنند.

کابل فرمان

قیمت کابل فرمان

قیمت کابل فرمان معمولا تابع متغیرهای مختلفی است که هر کدام از این متغیرها به اندازه خود در قیمت نهایی این کابل‌ها موثر واقع می‌شوند. برای مثال نوع کابل کنترل و تعداد رشته‌های داخلی، متراژ مورد نیاز، نوع هادی و پوشش خارجی، نرخ ارز و قیمت دلار، تولید داخل یا خارج، نوع برند و شرکت سازنده، کیفیت عملکرد و… در قیمت نهایی کابل فرمان موثر واقع می‌شوند.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  یراق آلات کابل خودنگهدار

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

پاسارگاد نوین عرضه کننده انواع سیم افشان

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

حقیقتا کابل‌های شیلددار فرمان نسبت به سایر مدل‌های دیگر این کابل، از قیمت بالاتری برخوردار هستند لذا متریال روکش روی سیم‌های تابیده شده و هسته هم از کیفیت بالاتری بهره می‌برند. آن دسته از محصولات وارداتی که با برندهای خارجی روانه بازار می‌شوند، با توجه به قیمت بالای تولید نسبت به نمونه‌های داخلی گران قیمت‌تر هستند.

ویژگی کابل فرمان

کابل فرمان از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنم:

  • سیگنال‌های یک سیستم الکتریکی توسط کابل فرمان کنترل و نظارت می‌شوند.
  • در برابر آتش و حرارت بالا بسیار مقاوم است.
  • در برابر آب و رطوبت از پایداری و مقاومت بالایی برخوردار است.
  • معمولا فشار و یا نیروهای زیادی از محیط پیرامون به این کابل‌ها وارد می‌شود که شاهد پایداری آن‌ها خواهید بود.
  • در برابر مواد نفتی هم مقاومت خوبی دارند چرا که کیفیت فوق العاده‌ای دارند.
  • کابل‌های فرمان عایق محافظتی قوی دارند که به عنوان محافظت کننده کابل استفاده می‌شوند.
  • تعداد رشته‌های در نظر گرفته شده برای این کابل از 2 تا 61 رشته خواهند بود.
  • سطح مقطع هادی آن‌ها تا 10 میلی‌متر مربع است.

کابل کنترلی قابل استفاده برای تمام سیگنال‌ها

سیگنال‌های آنالوگ معمولا در طول زمان مقدار مشخص و ثابتی ندارند و دائما این مقدار در حال تغییر خواهد بود. در حقیقت سیگنال‌های آنالوگ به طور لحظه‌ای اندازه‌گیری می‌شوند. برای این که شدت جریان تعیین شود معمولا در سیگنال‌های دیجیتالی از بازه زمانی مشخصی استفاده می‌نمایند. از آن جایی که کابل‌ها در کاربردهای حساس استفاده می‌شوند نباید مقدار اعوجاج، نویز و اختلاف ورودی و خروجی کابل‌های فرمان بیشتر و بالاتر باشد.

بنابراین استفاده از این کابل‌ها به منظور انتقال سیگنال‌ها با جریان و ولتاژ پایین گزینه مناسبی است. این مدل کابل‌ها به دو صورت افشان شیلددار و بدون شیلد تولید می‌شوند. کابل کنترل برای کاربردهایی همچون آزمایشگاه‌ها، ساختمان‌ها، صنعت حمل و نقل ریلی گزینه بسیار مناسبی است. اما استفاده از کابل تک رشته برای کابل‌های کنترل مناسب نخواهد بود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  مقایسه فیبر نوری و کابل مسی

انواع کابل فرمان

کابل فرمان معمولا به شکل چند رشته‌ای تولید می‌شوند لذا هر رشته آن مخصوص انتقال دادن یک سیگنال کنترلی، اندازه گیری و حفاظتی است. گفتنی است که کابل فرمان استفاده شده در محیط‌های صنعتی همچون سیستم اعصاب در بدن موجودات زنده است.

کابل فرمان - پاسارگاد نوین

هر رشته حکم یک رشته عصبی در بدن را دارد که هر کدام هم مسئول کنترل یکی از فرمان‌های سیستم هستند. در بسیاری از صنایع با توجه به بزرگی و مقیاس سیستم الکترونیکی و محل قرار گیری کابل، از انواع کابل‌های فرمان استفاده می‌شود. انواع کابل فرمان عبارت‌اند از:

  • کابل‌های فرمان تخت
  • کابل‌های فرمان افشان
  • کابل‌های فرمان شیلددار
  • کابل‌های فرمان ضد روغن و ضد آب
  • کابل کنترل نسوز
  • کابل کنترل زره‌دار
  • کابل کنترل زمینی مفتولی
  • کابل کنترل نیمه افشان

سخن پایانی

در نهایت باید بگوییم که کابل فرمان وزن بسیار سبکی دارد که معمولا به صورت  باندل تولید می‌شوند؛ به همین دلیل زمان نصب آن‌ها کم است. انواع این کابل‌ها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند که با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در مکان‌ها و شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در هنگام تهیه و خرید این کابل‌ها به کیفیت ساخت نوع برندی که می‌خرید توجه کنید. اصولا برندهای خارجی قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های داخلی دارند اما کیفیت برندهای برتر ایرانی هم با آن‌ها در رقابتی تنگاتنگ است.

برای خرید انواع کابل کنترل و فرمان می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پاسارگاد نوین مراجعه کنید و محصولاتی با کیفیت و قیمتی مناسب را تهیه کنید. تمام محصولات این فرماشگاه کیفیتی فوق‌العاده دارند.

تاریخ به روز رسانی 1402/06/25

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]