کابل کشی صنعتی: ﻛﺎﺑﻞﻫﺎ، ابزارآلات ﺑﺴﻴﺎر ﮔﺮان قیمتی می‌باشند ﻛﻪ در تعبیه و به کارگیری آﻧ‌ﻬﺎ می‌ﺑﺎیست از اﺻﻮل و قوانین به خصوصی ﭘﻴﺮوی نمود ﺗﺎ خسارات وارده ﺑﻪ آن‌ها، به کمترین میزان خود برسد. ﺑﺴﺘﺮﺳﺎزی مطلوب ﺑﺮای ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎ پیش از قرار دادن آن‌ها در ﮔﻮدال‌ﻫﺎ، ﺑﺎز نمودن ﺻﺤﻴﺢ ﻛﺎﺑﻞ از اطراف ﻗﺮﻗﺮه، ﺷﻌﺎع قابل پذیرش ﺧﻢ‌ها در ﻛﺎﺑﻞ، شیوه تعبیه آن‌ها در محل‌های گوناگون، شیوه ﻗﺮار دادن آن‌ها در ﻛﻨﺎر یکدیگر، ﺗﺠﻬﻴﺰات به کار رفته در تعبیه آن‌ها و … مثالی از موضوعاتی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ می‌ﺑﺎﻳست در زمان ﻛﺎﺑﻞ ﻛﺸی مورد توجه قرار بگیرند.

در کارگاه‌های صنعتی به طور معمول ارتباط کاربرها با کلیدهای فرمان، تجهیزات کنترلی، تابلوهای تقسیم و شبکه از طریق کابل‌های چند سیمه صورت می‌گیرد. راه‌های گوناگونی به منظور کابل کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طور مثال می‌توان به قرارگیری کابل‌ها درون لوله‌های فولادی همراه با عایق، توکار و یا روکار بودن نصب آن‌ها، قرارگیری کابل درون کانال‌ها و با قرارگیری آن‌ها در جوار دیوار اشاره داشت.

کابل‌ها را در موارد بسیاری درون کانال‌هایی می‌خوابانند که از سطح زمین کنده شده (کابل کشی زمینی) و به طور معمول دیواره‌های آن‌ها از جنس بتن بوده و روی آن‌ها با استفاده از ورقه‌های فلزی آجدار و همچنین صفحات بتن تحت پوشش قرار گرفته است. عمق این نوع کانال‌ها دست کم می‌بایست ۳۰ سانتی‌متر باشد و در آن مکان‌های ویژه‌ی انشعابات انتخاب شود. عرض این نوع کانال‌ها می‌توانددر محدوده‌ی ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد، اما در کانال‌هایی که عریض هستند، احتمال خم شدگی و شکستگی درب کانال بالاست. فاصله‌ی کابل‌ها نسبت به هم در کانال می‌بایست دست کم ۵ سانتی‌متر باشد.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  فیبر نوری چیست

 

کابل کشی صنعتی زمینی

 💠 💠 💠 💠 💠 

برای اطالاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره 02133986493 تماس حاصل فرمایید.

 💠 💠 💠 💠 💠 

نکات عملیاتی در کابل کشی صنعتی

🔶 در کابل کشی‌های بر روی سطح دیوار که امکان مشاهده را دارد، مطلوب است بیش از ۵ کابل در کنار هم قرار نگیرند.

🔶 به منظور کشیدن تعدادی کابل در کنار یکدیگر می‌توان بست‌های رکابی را مورد استفاده قرار داد که فعالیت را بسیار راحت‌تر می‌کند؛ بست‌ها با استفاده از میخ‌های فولادی ویژه با پیچ بر روی دیوار مستحکم شده و پس از آن کابل بر روی آن‌ها نصب می‌گردد.

🔶 در کابل کشی بر روی دیوار فاصله‌ی میان کابل‌ها باید دست کم به میزان قطر کابل باشد. فاصله‌ی میان بست‌ها نسبت به یکدیگر به قطر خارجی، طول و شیوه قرارگیری کابل بر روی دیوار (عمودی – افقی) بستگی دارد. این فاصله به صورت میانگین ۵۰ سانتی‌متر بوده که در کابل‌های دارای مقاطع کوچک و مسیرهای کوتاه تا ۳۰ سانتی‌متر کاهش یافته و در مسیرهای طولانی‌تر و کابل‌های دارای مقاطع بزرگ‌تر به ۸۰ سانتی‌متر نیز خواهد رسید.

🔶 می‌بایست توجه داشت که فاصله‌ی بست‌ها در شرایطی که به طور عمودی بر روی دیوار تعبیه شده‌اند می‌تواند از وضعیت افقی بیشتر باشد.

🔶 در کابل کشی بر روی دیوار می‌بایست توجه داشت که کابل تا حد ممکن صاف باشد.

🔶 در برخی موارد که امکانات در دسترس باشند، می‌توان کابل‌ها را بر روی پایه‌هایی که درون دیوار مستحکم شده‌اند، تعبیه نمود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

🔶 در تمامی شیوه‌های بیان شده به این نکته با اهمیت می‌بایست دقت کرد که کابل‌های تجهیزات صنعتی می‌بایست مجزا از کابل‌های تجهیزات خبری باشند.

🔶 در محیط‌هایی که کابل‌ها دچار خم‌شدگی شده‌اند و دچار تغییر جهت هستند، شعاع قوس آن‌ها بایستی از ۵ برابر قطر خارجی کابل کمتر نباشد، چرا که در شرایط کاهش شعاع قوس، احتمال قطع شدگی هادی‌های کابل بالاست.

کابل کشی صنعتی دیواری

انتخاب سطح مقطع برای کابل کشی صنعتی

ارزیابی سطح مقطع یک کابل به این دلیل دارای اهمیت است که هر کابلی با سطح مقطع معین توانایی انتقال جریان مشخصی را دارد که چنانچه جریان از آن اندازه تجاوز کند، موجب تلفات انرژی الکتریکی، افزایش افت ولتاژ، کوتاهی طول عمر کابل و یا موجب سوختن کابل می‌گردد؛ در نتیجه ضرورت آموزش ارزیابی سطح مقطع کابل به متخصصان برق و تکنسین‌های مربوط به این حوزه را افزایش می‌دهد. به منظور انتخاب سطح مقطع مطلوب برای کابل مورد نظر جز جریان مصرف کننده که معیار اساسی است باید فاکتورهای دیگری را نیز مورد توجه قرار داد که عبارت‌اند از:

🔴 درجه حرارت محیط

با افزایش درجه حرارت فضا، جریان مجاز کابل‌ها کاهش می‌یابد و می‌بایست ضریب حرارت محل را بررسی کرد.

🔴 تعداد کابل‌هایی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند

به هر میزان که تعداد کابل‌هایی که در کنار هم قرار دارند، افزایش یابد، جریان مجاز آن‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

🔴 درصد افت ولتاژ مجاز

در مسیر انتقال انرژی الکتریکی از ترانسفورماتور تا مصرف کننده، به علت مقاومت سیم‌های حدواسط میزانی افت ولتاژ وجود دارد. میزان این افت ولتاژ نباید بیشتر از ۰.۵ شود، از این رو در انتخاب سطح مقطع کابل‌ها به این نکته نیز باید توجه داشت. نخست مسیر ترانفسورماتور تا مصرف کننده را به دو منظقه از پست تا تابلو اصلی و از تابلو اصلی تا مصرف کننده تقسیم‌بندی کرد و فرض داشت که سه درصد از افت ولتاژ مجاز در منطقه اول و دو درصد دیگر در ناحیه دوم قرار داشته باشد، به این صورت درصد افت ولتاژ مجاز از ترانفسورماتور تا مصرف کننده که به فعالیت ما مرتبط است، ۲ ٪ خواهد بود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  یراق آلات کابل خودنگهدار

✍️ سخن نهایی

تشکر از این که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید؛ هرگونه نظر و یا سؤالی را درباره کابل کشی صنعتی می‌توانید با پاسارگاد نوین به اشتراک بگذارید.

 💠 💠 💠 💠 💠 

برای اطالاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره 02133986493 تماس حاصل فرمایید.

 💠 💠 💠 💠 💠 

تاریخ به روز رسانی 1402/06/25

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]