کابل مسی زمینی یکی از انواع کابل برق است که انتقال و توزیع برق، سیگنال‌ها و داده‌ها را انجام می‌دهد و از محدودیت‌ها و مزایای خاصی برخوردار است. رسانای آن همانطور که از نامش مشخص است از جنس مس آنیل شده است که برای کارکرد بهتر با تعدادی لایه عایق محافظ احاطه شده است. 

این نوع کابل به صورتی طراحی شده، که در محیط‌های ثابت کاربرد دارد و امکان استفاده از آن‌ها در مکان‌هایی که احتمال تحرک برای کابل هست، وجود ندارد. کابل مسی زمینی در مکان‌هایی که استفاده از خطوط هوایی ممکن نیست و یا خطرناک و سخت است، برای کاربردهای برق به کار گرفته می‌شود. 

این کابل با هدف ایجاد محیطی ایمن برای عبور جریان الکتریکی استفاده می‌شود؛ به این صورت که تداخل کمتری با امکانات دیگر خواهد داشت و  احتمال خطا و افت فشار را کاهش می‌دهد و در مناطق شهری پر جمعیت و به عنوان کابل زیر دریایی در سراسر آب به کار می‌رود. 

کابل زمینی به صورت کابل کشی زمینی و محیط‌های داخلی قابل نصب است و در دسته‌بندی‌های متعددی به منظور راه‌اندازی وسایل برقی، ایجاد نور و روشنایی، جابجایی امواج و… به کار گرفته می‌شوند. در صورتی که دارای روکش عایق pvc باشد، در واحدهای کارگاهی، تاسیسات صنایع و برق‌رسانی سیستماتیک نصب می‌شوند و هزینه نگه‌داری کمتری نسبت به کابل‌های هوایی دارد. کابل زمینی مفتول یا کابل زمینی nyy یکی از انواع کابل زمینی است که به دلیل خشک بودن برای کابل‌کشی زمینی کاربرد دارد و کابل زیر زمینی نامیده می‌شود.

قیمت کابل مسی زمینی

 با یک بررسی کلی می‌توان به رنج و طیف قیمتی کابل‌ مسی زمینی دست یافت. فروشگاه پاسارگاد نوین، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد، با ما همراه باشید.

جهت خرید کابل بایستی به موارد زیادی توجه کرد که تاثیر مستقیم بر قیمت آن‌ها دارد؛ مواردی که نشان از مرغوبیت کالا داشت در ادامه می‌آوریم: مسی که در کابل مورد استفاده قرار گرفته باید سطحی براق و روشن داشته باشد. توجه کنید که مس استفاده شده اکسید نشده باشد. اکسید بودن مس نمایانگر نامرغوب بودن کالا است. مسی که اکسیده شده به رنگ سیاه در می‌‌آید و دیگر براق نیست. همچنین رشته‌های مس نیز بایستی منعطف باشند و بر اثر خمیده شدن، نشکنند.

 

قطر سطح مقطع هادی باید در تمامی طول کابل یکنواخت و یکسان باشد. و برابر با سطح مقطعی که در کاتالوگ محصول ادعا شده، باشد. رشته‌های درون کابل باید به شکلی باشد که دقیقاً در میانه و وسط غلاف قرار بگیرند. همچنین توجه کنید که رشته‌ها بایستی به راحتی و آسانی از هم و از غلاف، تفکیک شوند.

هادی‌های هر رشته باید در مرکز عایق قرار بگیرد و ضخامت عایق به کار رفته نیز در اطراف آن یکنواخت و یکسان باشد. همچنین اگر قصد جدا کردن هادی و عایق از همدیگر را داشته باشید باید این کار به آسانی صورت بگیرد. سطوح خارجی غلاف کابل بایستی کاملاً صاف و یکدست و بدون فرو رفتگی و برآمدگی باشند. 

سوالی دارید؟

کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما هستند

خرید کابل مسی زمینی

کابل‌ها پارامترهای بسیار مهمی هستند و انتخاب اشتباه آن‌ها می‌تواند خسارت‌های زیادی به وجود بیاورد؛ بنابراین خریدن کابل‌های باکیفیت کار ساده‌ای نیست و باید تخصص لازم را داشته باشید. باتوجه به متفاوت بودن کابل‌های مسی زمینی نمی‌توان که قیمت یکسانی را برای آن‌ها درنظر گرفت؛ برای مثال کابل زمینی nyy قیمت بالاتری از سایر کابل‌های زمینی دارد. 

هنگام خرید این کابل‌ها لازم است که بدانید که برای چه کار و هدفی نیاز به کابل زمینی دارید، سپس با توجه به نیاز مشخص شده خودتان کابل را تهیه کنید. در حقیقت کابل‌های nyy مدل‌های مختلفی دارند که قطعاً هر کدام از آن‌ها را برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که کابل را مطابق با نیاز خود تهیه کنید و اگر تخصصی در این زمینه ندارید از یک متخصص کمک بگیرید.

 این کابل‌ها را از مراکز معتبر تهیه کنید تا از دو مزیت بهره‌مند شوید؛ مزیت اول کیفیت بالا است و مزیت دوم این است که هر کابلی را با قیمت مناسب خودش تهیه می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای تهیه انواع کابل‌های مسی زمینی به فروشگاه اینترنتی پاسارگاد نوین مراجعه کنید تا از کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات بهره‌مند شوید. نکته آخری که در هنگام خرید این کابل‌ها بایستی مورد توجه قرار بگیرد، قیمت محصول است؛ بهتر است بدانید که قیمت نشان دهنده کیفیت کابل‌ها نیست؛ اما امر طبیعی این است که هر چه کابل با کیفیت‌تر باشد، در نهایت قیمت بیشتری هم دارد؛ بنابراین به این موضوع هم توجه کنید.

کابل زمینی مفتول

کابل‌های مفتولی از انواع کابل های زمینی می باشند همانطور که ذکر کردیم بعضا به نام کابل‌های زمینی NYY هم شناخته می‌شوند در واژه و تحت اللفظی، مفتول، معنای تابیده شده می‌دهد. اما جالب است بدانید که سیم و کابل‌هایی که هادی آن‌ها بر پایه استاندارد ملی ایران ISIRI 3084 و استاندارد جهانی IEC 60228 تهیه شوند، کابل مفتول می‌‌نامند.

کابل‌های زمینی مفتول به دلیل اینکه از سیم مفتول تهیه می‌‌شوند و سیم مفتول نیز یک سیم تک رشته ای می‌باشد، به کابل مفتول تک سیم یا برخی اوقات به اسم کابل مسی زمینی تک سیم NYY و کابل مسی زمینی تک رشته‌ای نیز نامیده و شناخته می‌شوند. جنس این کابل‌ها از مس می‌باشد و عایق به کار رفته در آن نیز پلیمر پی وی سی می‌باشد. کابل‌های مفتولی زمینی در کابل کشی تابلوها و پخش کننده‌های برق و همچنین در زیر گچ و لوله‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

کابل‌های زمینی ولتاژ نامی 500/300 و 750/450 ولت دارند. همانطور که بیان شد، کابل‌های زمینی فیبر نوری، از انواع گران قیمت این کابل‌ها می باشند ولی قیمت کابل زمینی مسی از نوع آلومینیومی بیشتر است.

 کاربرد کابل مسی زمینی

همانطور که در این مطلب خواندید کابل‌های زمینی برق جهت کابل کشی ساختمان و یا زیر زمین به شکل دفنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از کابل‌ مسی زمینی جهت کاربردهای برق استفاده می‌شود که خط‌های هوایی استفاده کردن شان خطرناک، دشوار و یا غیر عملی می‌باشد. از کابل‌ مسی زمینی به شکل وسیعی در اماکن شهری پر جمعیت، کارخانه‌ها، کابل تلفن و حتی برای تامین برق مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. کارایی کابل‌ مسی زمینی در مقایسه با خط های هوایی، مزایای زیادی دارد. از جمله؛ افت ولتاژ کم، هزینه نگهداری پایین و احتمال ایجاد خطای کم.

شرکت‌های مختلفی در ایران، انواع این کابل‌ها را تهیه و وارد بازار می‌کنند. از جمله شرکت‌‌هایی که می‌توان به؛ شرکت پیشرو رفسنجان، شرکت خراسان افشار، شرکت اعتماد کابل سیمباف و دیگر شرکت‌‌ها اشاره کرد.

همچنین این نوع کابل‌ها از نظر اندازه و قطر و ضخامت و وزن کاملا مدل‌های گوناگونی دارند که با توجه به نیاز شما می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کابل زمینی تلفن

کابل‌های مخابراتی جهت برقراری خطوط تلفن و راه‌های ارتباطی و شبکه‌های مخابراتی به کار می‌‌روند. زمانی که پسوند زمینی برای این کابل‌ها استفاده می‌شود به این معنی می‌باشد که کابل مخابراتی تحت نظر ما، دارای نصب زیر زمینی یا زمینی می‌باشد. هر چند که در بازار داخلی، این امر زیاد رعایت نمی‌شود.

کابل مخابراتی فویلدار مسی ساده

کابل مخابراتی پولدار مسی ساده همان کابل می باشد که در بازار به کابل های زمینی معروف است ولی امکان نصب مستقیم آن در زیر خواب وجود نداشته و بهتر است برای معرفی این کابل از اصطلاح های دیگری مانند کابل هوایی ساده یا کابل مخابراتی Outdoor استفاده کنیم.

کاربرد این کابل‌ها: قابلیت نصب روی دیوار در اماکن آزاد و یا روی تیرک در فاصله‌های کوتاه

توجه داشته باشید که فویل دار بودن کابل مخابراتی سبب ایجاد حفاظت از آن در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی و نویزها می‌شود.

کابل مخابراتی مسی ژله فیلد کانالی

این نوع کابل‌ها جهت نصب در کانال ارائه می شوند. و از این جهت می‌توان برای آن‌ها عنوان کابل زمینی را برگزید. اما به علت آن که این کابل‌ها، زره ندارند، دفن آن‌ها در زیر خاک توصیه نمی‌شود. ژله‌ای که در کابل به کار رفته، مانع از تاثیر رطوبت بر آن می‌شود.

کاربرد این کابل‌ها: مراکز مخابراتی و خط‌های مخابراتی درون شهری.

کابل مخابراتی ژله فیلد خاکی

به این نوع کابل‌ها می‌توان، کابل‌های مخابراتی کامل نامید! کابل‌هایی که هم با بهره‌گیری از زره از لحاظ مکانیکی استحکام دارند و هم در مقابل رطوبت ایمن می‌باشند. در نتیجه می‌توانیم آن‌ها را به شکلی مستقیم در زیر خاک نصب کنیم.

کاربرد این کابل‌ها: خطهای مخابراتی درون شهری با قابلیت نصب مستقیم در زیر خاک

کابل مخابراتی نوری خاکی

فیبرهای نوری؛ جهت برقراری خطوط تلفن و مخابراتی استفاده می‌‌شوند که انتقال دیتاها را نیز برعهده دارند. مانند مابل‌های مسی از لحاظ محل نصب، دسته بندی‌های مختلفی دارند. 

به‌روز رسانی در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱