کابلشو بی‌ متال چیست؟ کابلشو بی‌ متال به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای منتقل کردن جریان از سیم‌ها و کابل مسی یا آلومینیومی به شمار می‌آید. در شبکه‌های بسیار مهم است که جریان به طور صحیح منتقل شود و به همین دلیل ساخت و عرضه کابلشوها و سرسیم‌ها در انواع گوناگون انجام می‌گیرد. به این ترتیب کابلشو بیمتال در شبکه‌های انتقال برای سطوحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مقطع دایره و نیم دایره دارند.

باید این نکته را ذکر کرد که کابلشوها جزء روش‌های موثر، ایمن و کارآمد برای به وجود آوردن و برقرار کردن اتصال به کلید خودکار و کلید فیوز محسوب می‌شوند. این محصول باتوجه به نوع اتصال جنس‌های مختلفی دارند و به این دلیل برای اینکه اتصال در هادی برقرار گردد، لازم است که جنس مس یا آلومینیوم سرسیم بی‌متال به کار گرفته شود؛ همچنین باید این نکته را گفت که این کابلشوها در نواحی اطراف هادی شرایط مساوی و ایمن را به وجود می‌آورند و باعث می‌شود جریان به بهترین شکل منتقل شود.

کابلشو مسی

کابلشو مسی

کابلشوهایی که در صنعت برق به کار گرفته می‌شوند را به طور عمومی یا به شکل مسی یا به شکل آلومینیومی و یا هر دو را با یکدیگر ترکیب کرده و به شکل بی‌متال طراحی و تولید می‌کنند. کابلشوهای مسی به وسیله لوله مسی که کاملا صاف و یکدست بوده و بدون درز یا شکاف است، ساخته می‌شود. برای تهیه این کالا از مس با درصد خلوص یالا یعنی ۹۹.۵ درصد استفاده می‌شود و از آنجایی که در تولید آن رعایت کردن استاندارد DIN462335 الزامی است؛ به همین جهت زمانی که تولید و پرس کردن لوله مسی صورت می‌گیرد، کوچکترین درز بر روی آن به وجود نمی‌آید.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  فیبر نوری چیست

تولید کنندگان کلیه کابلشوهایی که در بازار وجود دارند را با استفاده از مس و آلومینیوم و ترکیبی از آن‌ها تهیه می‌کنند. در صورتی که قصد خرید کابلشو را دارید، توصیه می‌شود که از مرغوبیت جنس آن اطمینان حاصل نمایید. اگر نوع غیر استاندارد را انتخاب کنید، نمی‌تواند جریان نامی را منتقل کند به دلیل اینکه برای تولید آن از مقدار کمی مس یا فلز بی‌کیفیت استفاده شده است.

مشخصات کابلشو بیمتال

در مبحث کابلشو بی‌ متال چیست می‌بایست با مشخصات آن نیز آشنا شوید تا قادر باشید محصول مرغوب و باکیفیتی را انتخاب کنید. مقاومت الکتریکی به عنوان یکی از عواملی به شمار می‌آید که در برقراری و انتقال جریان الکتریکی بسیار مهم است؛ بنابراین در صورتی که اتصال نامطلوب و غیرصحیح در راه اتصال جریان وجود داشته باشد، موجب می‌شود تا مقاومت الکتریکی بالا رود.

در نهایت این موضوع نه تنها دمای هادی را افزایش داده بلکه بازدهی و کارکرد جریان الکتریکی را هم با مشکل روبرو می‌کند. برای اینکه چنین مشکلاتی حل و ایرادهایی که در مسیر جریان اتصال به وجود آمده‌اند به طور کامل برطرف شوند انتخاب کابلشو بیمتال بهترین گزینه خواهد بود.

این کابلشو با توجه به اصول استاندارد طراحی می‌گردد و میزان ضخامت آن با جریان اتصال دارای تناسب است. آلومینیوم و مس با بالاترین خلوص در بافت بی‌متال مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علاوه براین سرسیم‌های آن را می‌توان در اندازه‌های گوناگون پیدا کرد. در مبحث کابلشو بی‌ متال، باید به ویژگی دیگر آن نیز اشاره کرد که در زمان برقراری اتصال هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  سیم ارت چیست

کابلشو بی متال

اهمیت استفاده از کابلشو بی‌ متال 

زمانی که جنس جریان هادی و کابلشو با یکدیگر متفاوت است، مورد استفاده قرار دادن کابلشو بیمتال الزامی خواهد بود؛ چرا که به وسیله بی‌متال می‌توان دو فلز متفاوت را به یکدیگر متصل کرد و ذکر این نکته ضروری است که دو مدل این محصول در بازار به فروش می‌رسد که شامل dtl ۲ و dtl ۱ می‌شود و در طول جریان ساخت بی‌متال‌ها شیوه جوش اصطکاکی به کار گرفته می‌شود تا اتصال مفتول آلومینیومی و مس امکان‌پذیر شود.

توجه داشته باشید که اگر محل اتصال و جنس هادی با یکدیگر یکسان نباشند، ممکن است منجر به بروز پیدا کردن خوردگی شود و همچنین عمل اکسیداسیون صورت گیرد؛ در این شرایط باید از کابلشوهای بی‌متال کمک گرفت به خصوص هنگامی که اتصال ایجاد و برقرار می‌شود تا از این طریق بتوان از بروز خوردگی جلوگیری نمود. خوب است بدانید مهمترین و اصلی‌ترین مسئولیتی که بر عهده کابلشوها است، این است تا بین مکان اتصال و هادی کابل جریان را به خوبی و بدون کوچکترین ایراد یا مشکل خاصی به وجود آورند.

✍️ نتیجه گیری

📝در این مقاله آشنا شدید با:

📌 کابلشو بی‌ متال + کابلشو مسی + مشخصات کابلشو بیمتال + اهمیت استفاده از کابلشو بی‌ متال

شما می‌توانید نظرات و سؤالات خود را برای پاسارگاد نوین ارسال نمایید.

تاریخ به روز رسانی 1402/06/26

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]