در این مقاله درباره مقایسه کابل فیبر نوری و کابل مسی برای انتخابی بهتر بیشتر آشنا شوید.


 مواد اولیه فیبر نوری ارزان‌تر از مس و گران‌تر از آشکارسازها و تقویت کننده‌های نوری هستند. اما به دلیل اینکه تلفات سیگنال نوری بسیار کمتر است، تعداد تقویت کننده‌ها کمتر است و هزینه کل سیستم در مناطق بزرگ کمتر خواهد بود. فیبر نوری قطر کمتری نسبت به کابل مسی دارد و پهنای باند بسیار بیشتری برای ارسال اطلاعات دارد.

همانطور که می‌دانید سیم‌ها جریان تولید شده توسط میدان مغناطیسی را حمل می‌کنند. میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی نیز بر سیگنال‌های الکتریکی تأثیر می‌گذارند. در مقابل، سیگنال‌های نوری هیچ میدانی تولید نمی‌کنند. در مقایسه این دو به نتایج ارزشمندی می‌رسیم:

✔️فیبر نوری در کابل‌های نوری روی یکدیگر تاثیری نخواهد داشت.

✔️میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی شدید کوچکترین تأثیری بر فیبرهای نوری ندارند.

✔️از آنجایی که خطر تداخل وجود ندارد، می‌توان آن‌ها را از طریق کابل‌های فشار قوی و دکل‌های انتقال یا ژنراتورهای برق عبور داد.

✔️یکی دیگر از مزایای فیبر نوری این است که فیبر نوری به دلیل مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و سایش، انعطاف‌پذیری و طول عمر بیشتری نسبت به سیم‌های مسی دارد.

مزایای کابل مسی 

✔️رسانایی بالا (بیش از همه فلزات غیر گران‌بها)

✔️استحکام کششی بالا (که به مقاومت در برابر کشش، خراش و برش کمک می‌کند) 

✔️شکل‌پذیری بالا (مس دارای خمش و انعطاف‌پذیری است)

همه این ویژگی‌ها برای کاربردهای الکتریکی عالی هستند، اما وقتی صحبت از شبکه‌ها و مخابرات می‌شود، سیم‌های مسی تنها مورد نیستند و فیبر نوری نیز معرفی شده است. فیبر نوری از رشته‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده می‌کند که فقط کمی ضخیم‌تر از موی انسان است تا نور را به جای فلزات پیچ خورده منتقل کند. در اوایل دهه ۱۸۸۰، الکساندر گراهامبل (مخترع تلفن) از فیبر نوری برای انتقال سیگنال‌های صوتی از طریق «پرتو نوری» استفاده کرد، اگرچه این قبل از تجاری‌سازی فیبر برای انتقال داده بود. در واقع، بل مطمئناً در مورد شبکه‌های رایانه‌ای نمی‌دانست. کابل فیبر نوری یکی از سریع‌ترین رسانه‌های انتقال برای کابل کشی جدید و ارتقاء کابل‌های قدیمی است. در ادامه به مزایای فیبر نوری می‌پردازیم.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  انواع سیم

بررسی تفاوت فیبر نوری و کابل مسی

مزایای انتخاب فیبر نوری از مس

پهنای باند بیشتر

فیبر پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به مس ارائه می‌دهد و تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را استاندارد می‌کند. در حالی که امروزه فقط یک استاندارد نیست و این سرعت می‌تواند در پیشنهادات و مصوبات آینده به واقعیت تبدیل شود. به خاطر داشته باشید که سرعت فیبر بستگی به نوع کابل مورد استفاده دارد. کابل تک حالته در فواصل بسیار طولانی‌تری نسبت به هر دو کابل چند حالته ۶۲.۵ یا ۵۰ میکرونی موجود است. علاوه بر این، کابل فیبر نوری می‌تواند اطلاعات بیشتری را با سیم مسی با کیفیت بهتر حمل کند. به همین دلیل است که شرکت‌های CATV زیرساخت‌های خود را به فیبر تبدیل می‌کنند.

تضعیف کمتر و فاصله بیشتر

مزایای فیبر نوری تضعیف کمتر و فاصله بیشتر است. از آنجایی که سیگنال فیبر نوری سبک است، از دست دادن سیگنال کمتری در حین انتقال رخ می‌دهد و داده‌ها می‌توانند با سرعت‌ها و مسافت‌های بالاتری حرکت کنند. فیبر محدودیت فاصله ۱۰۰ متری (۹۳۲۸ فوت) سیم‌های UTP جفت تابیده (بدون تقویت کننده) ندارد. فاصله فیبر بسته به کابل، طول موج و شبکه می‌تواند از ۳۰۰ متر (۹۸۴.۲ فوت) تا ۴۰ کیلومتر (۲۴.۸ مایل) متغیر باشد. به دلیل نیاز کم به تقویت سیگنال‌های فیبر در مقایسه با مس، کابل فیبر نوری عملکرد بهتری دارد.

امنیت

اطلاعات ارسالی با کابل فیبر نوری ایمن بوده و پراکنده نمی‌شود و همچنین شنیدن آن مشکل است. هنگام گوش دادن به کابل، به دلیل نشت نور از کابل، نظارت و نظارت بر آن بسیار آسان است. در این صورت، اگر تلاشی برای شکستن امنیت فیزیکی فیبر شما انجام شود، متوجه خواهید شد. شبکه‌های فیبر نوری به شما این امکان را می‌دهد که تمام لوازم الکتریکی و سخت‌افزار را به جای دیوارها و تجهیزات در سراسر ساختمان در یک مکان مرکزی قرار دهید.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل برق

ایمنی و قابلیت اطمینان

انتقال داده فیبر بسیار قابل اعتماد و ایمن از بسیاری از عوامل محیطی است که بر کابل مسی تأثیر می‌گذارد. هسته از شیشه ساخته شده است که عایق است و جریان الکتریکی نمی‌تواند از آن عبور کند. همچنین از تداخل الکتریکی، تداخل فرکانس رادیویی (EM/RFI)، کاهش شنوایی، مشکلات امپدانس و… نیز دور است و به همین دلیل کابل فیبر نوری را می‌توان بدون نگرانی در کنار تجهیزات صنعتی اجرا کرد. شایان ذکر است که فیبر نوری نسبت به مس حساسیت کمتری به نوسانات دما دارد و علاوه بر آن می‌تواند در تماس مستقیم با خاک و حتی زیر آب باشد.

طراحی

فیبر سبک تر، نازک‌تر و بادوام‌تر از کابل مسی است. همچنین مقاومت کششی آن حدود ۱۰ برابر کابل مسی است. اندازه کوچک آن به راحتی قابل مدیریت است و فضای بسیار کمتری را در کانال‌های کابل کشی اشغال می‌کند. ساخت پایانه‌های فیبر نوری بسیار دشوار بوده است و بهبود کانکتورها ساخت ترمینال‌ها را آسان کرده است. علاوه بر این، آزمایش فیبر نوری بسیار ساده‌تر از کابل مسی است.

مهاجرت

افزایش تولید و کاهش هزینه مبدل‌های رسانه‌ای منجر به مهاجرت آسان از کابل مسی به فیبر نوری شده است. مبدل‌ها اتصالات را یکپارچه ساخته و استفاده از سخت‌افزار‌های موجود را ممکن می‌سازند.

هزینه

هزینه کابل فیبر نوری، قطعات و سخت‌افزار به طور پیوسته در حال کاهش است. هزینه نصب و راه اندازی فیبر به دلیل نیاز به مهارت برای خاتمه آن از مس بیشتر است. به طور کلی، در محاسبات کوتاه مدت، فیبر گرانتر از مس است، اما در دراز مدت بسیار ارزان‌تر است. حفاظت از فیبر نوری هزینه کمتری دارد و از کار افتادگی کمتری برخوردار است و فیبر نوری نیز به سخت‌افزار شبکه کمتری نیاز دارد. به دلیل ظرفیت بالا، فیبر برای عملکرد بهتر شبکه نیازی به کابل کشی مجدد ندارد.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  جریان مجاز کابل آلومینیوم

تاریخ به روز رسانی 1402/06/28

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]