فیبر نوری چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

لازم است بدانید که برای انتقال اطلاعات از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و یکی از این روش‌ها استفاده از فیبر نوری می‌باشد. در واقع فیبر نوری رشته‌های بسیار بلند و باریکی هستند که با متریالی همچون پلاستیک یا شیشه تولید می‌شوند. فیبر های نوری این توانایی را دارند که نور را از خود عبور دهند.

باید بدانید که فیبرهای نوری نسبت به کابل‌های معمولی از پهنای باند بسیار بالاتری بهره می‌برند و از آن‌ها در انتقال داده‌ها به وسیله نور لیزر استفاده می‌کنند. قطر کابل‌های فیبر نوری کمتر از یک اینچ می‌باشند و با تعدادی از آن‌ها می‌توان صد ها هزار مکالمه صوتی را منتقل کرد. 

فیبر نوری

ساختار فیبر نوری

حالا راجع به ساختار فیبر های نوری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. گفتنی است که فیبر های نوری متشکل شده از چندین لایه هستند که به درونی ترین لایه آن ها هسته می گویند. معمولا هسته ها دارای یک تار کاملا بازتاب کننده از شیشه خالص می باشند اما ناگفته نماند که در برخی از کابل ها، هسته از پلاستیک کاملا بازتابنده تولید می شوند و هزینه ساخت را کاهش می دهند. در حقیقت یک هسته پلاستکی کیفیتی همچون هسته های شیشه ای را ندارد به همین علت آن ها را برای انتقال داده ها در فاصله های کم مورد استفاده قرار می دهند.  پس از لایه هسته می توانید که پوسته را مشاهده کنید. وظیفه پوسته این است که نور تابیده شده در هسته از سطح به طرف مرکز هسته بازتابیده شود و در آن دو ماده به هم می رسند.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  تفاوت‌ سیم و کابل

 در نوع رایج فیبر نوری قطر هسته به همراه پوسته با هم 125 میکرون می باشد به عبارت ساده حدود یک تار موی انسان است. پس از پوسته برخی از تولید کنندگان چند لایه محافظ یک پوشش که معمولا با متریال پلاستیک تولید می شود، قرار می‌ گیرد. اساسا لایه بیرونی را یک پوشش محافظ پلاستکی سخت تشکیل می‌ دهد که این لایه کل کابل را در خود جای می دهد، که قادر است صد ها فیبر نوری مختلف را در بر بگیرد. کابل های نوری را معمولا در کاربرد های متفاوت مورد استفاده قرار می دهند که از جمله آن ها می توان به کاربرد در مخابرات، کاربرد در حسگر ها، کاربرد های نظامی، کاربرد های پزشکی، و کاربرد در روشنایی و … اشاره کرد.

ساحتار فیبر نوری

مزیت فیبر نوری

در قسمت قبلی راجع به فیبر نوری و ساختار آن و کاربرد آن مطالبی را ارائه دادیم و حالا راجع به مزیت‌های فیبر نوری نسبت به سیم‌های مسی را ارائه می دهیم .

» اندازه نازک‌تر: اگر بخواهیم اندازه سیم مسی را با فیبر نوری مقایسه کنیم باید بدانید که اندازه قطر فیبر نوری به مراتب از سیم‌های مسی کمتر می‌باشد.

» قیمت ارزان‌تر: قیمت فیبرهای نوری در مقایسه با سیم‌های مسی در مقیاس‌های بالا کمتر می‌باشد.

» ظرفیت بالا: فیبرهای نوری از پهنای باند بیشتری نسبت به سیم های مسی بهره می‌برند و می‌توانند که اطلاعات و داده‌های بیشتری را منتقل کنند.

» وزن سبک: فیبرهای نوری سبک تر می‌باشند و به همین علت در نصب و نگهداری آن‌ها راحت‌تر است.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل آلومینیومی زره دار

» تضعیف ناچیز: در فیبرهای نوری نسبت به سیم‌های مسی با تضعیف سیگنال کمتری رو به رو می‌شویم.

» انعطاف پذیر بودن: لازم است بدانید با توجه به انعطاف ‌پذیری فیبر نوری و قابلیت دریافت یا ارسال نور از آن‌ها، در موارد مختلفی همچون دوربین‌های دیجیتال با موارد کاربردی خاص همچون لوله‌کشی و عکس ‌برداری پزشکی و … استفاده می‌شود.

» سرعت: می‌توان گفت فیبر نوری در انتقال داده‌ها و اطلاعات به دو صورت آنالوگ و دیجیتال از سرعت بسیار بالایی بهرمند است.

» امکان تعمیر آن : تار نوری در صورتی که سیستم روشن باشد را می‌توان تعمیر نمود بدون آن که بدون آن که احتمال اتصال کوتاه در مدارهای الکتریکی در فرستنده و گیرنده دیده شود.    

» امنیت: این فیبرها می‌توانند که درجه ای از امنیت و پنهانی بودن را ارائه بدهند لذا تارها تشعشع نمی‌کنند و برای یک مزاحم آشکار سازی سیگنال‌های ارسالی مشکل است.

«.اگر می‌خواهید با دیگر کابل های مخابراتی انتقال آشنا شوید از صفحه کابل تلفن دیدن فرمایید»

تاریخ به روز رسانی 1402/06/28

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]