سیم ارت چیست؟

سیم ارت یکی از سیم​‌هایی است که برای حفاظت شخص از جریان بار اضافی در دستگاه​‌ها و مدارهای الکتریکی قرار می‌​گیرد. این سیم انواع مختلفی دارد و از نظر جنس هادی به دو صورت هادی از جنس مس و هادی از جنس آلومینیوم تولید می‌​شود. معمولا رنگ روکش سیم ارت زرد یا سبز است و به سادگی قابل شناسایی در میان سایر سیم​‌ها خواهد بود. سیم ارت از نظر قطر و سطح مقطع انواع مختلفی دارد که از نمره ۱۲ شروع می‌​شود.

چطور یک سیستم ارتینگ ایجاد کنیم؟

سیستم ارتینگ به دو شکل ایجاد می‌​شود و هر یک دارای مراحل مختلفی است:

سیستم ارتینگ سطحی: این نوع سیستم ارتینگ در عمق ۸۰ سانتی​‌متری پیاده‌سازی می​شود. این نوع سیستم ارتینگ دارای ۷ روش اجرای مختلف ROD, RING، پنجه​ای، شعاعی، مختلط، الکتروشیمیایی، حلزونی و شبکه​ای است.
سیستم ارتینگ عمقی: این نوع سیستم از متداول‌​ترین نوع سیم‌​کشی ارت است که در آن ابتدا محل حفر چاه ارت انتخاب می​‌شود. سپس عمق چاه محاسبه می‌شود و سیم ارت را به صفحه مسی متصل می‌​کنند و صفحه مسی را به چاه ارت منتقل نموده و چاه را پر می‌​کنند. در نهایت شینه و میله برقگیر را با توجه به انشعابات ساختمان تعیین می​‌کنند و به سیم ارت متصل می‌​کنند.


☎️021-33116654

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات انواع کابل آلومینیومی و کابل مسی می‌توانید به لینک درج شده مراجعه فرمایید.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  یراق آلات کابل خودنگهدار

اجزای یک کابل

سیم ارت به چه دلیل استفاده می شود؟

سیم ارت به دلایل مختلفی استفاده می​‌شود که شامل موارد زیر است:

تخلیه بار الکتریکی: سیم ارت برای انتقال جریان نشتی از دستگاه​‌های الکتریکی به زمین استفاده می​‌شود.

حفاظت از جان انسان​‎‌‌ها: در صورتی که بار الکتریکی روی بدنه تجمع یافته باشد در صورت تماس جان انسان را به خظر می​اندازد و یکی​ از مهم‌​ترین کاربرد​های سیم ارت حفاظت از جان انسان​‌ها است.

کاهش ولتاژ گام و ولتاژ تماس هنگام وجود اختلاف پتانسیل: ولتاژ گام اختلاف ولتاژ میان دو گام در منطقه برق گرفتگی است. اگر یکی از پاها را از روی زمین برداشته شود، ایجاد برق گرفتگی می​‌کند. به همین دلیل نباید پاها را از روی زمین برداشت و با هم روی زمین کشیده شوند.

اگر یک دستگاه بدون سیم ارت باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که یک دستگاه بدون سیسم ارت باشد، امکان خروج جریان نشتی از دستگاه وجود ندارد. بنابراین جریان نشتی روی بدنه دستگاه تجمع میابد. جریان نشتی شامل جریان‌​هایی است که از طریق سیم فاز به بدنه نشت می​‌کند.

ممکن است شما هم تجربه کرده باشید که اگر دست خود را به بدنه یخچال و ماشین لباسشویی می‌​گذارید، بدن دچار لرزش می‌​شود. این جریان اضافه از طریق بدنه دستگاه، به شما انتقال می​ابد و تخلیه الکتریکی انجام می‌​شود. در صورتی که سیم ارت به بدنه دستگاه متصل باشد، این جریان اضافه به زمین منتقل و هر زمان شما دست به دستگاه بزنید دیگر لرزش احساس نخواهید کرد.

سیم ارت

نصب سیم ارت به شکل زمین سطحی

سیم ارت ساختمان‌ها بعضاً به روش زمین سطحی نیز نصب می‌شوند. اجرای این روش دارای دغدغه‌ کمتری در مقایسه با روش زمین عمقی است و روش‌های گوناگونی نظیر شبکه‌ای، ROD، شعاعی، RING و مختلط دارد. روش ROD، پرکاربردترین روش مورد استفاده‌ برق‌کاران است که در ادامه به شرح این روش خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  بهترین کابل تلفن برای اینترنت

🔶مراحل اجرای سیم ارت به‌ صورت زمین سطحی در ساختمان به‌صورت کلی در چند مرحله صورت می‌گیرد:

جهت انجام روش زمین سطحی می‌بایست در ابتدا یک گودال به عمق 80 سانتی‌متر حفر گردد. در روش زمین سطحی، میله‌های فولادی دارای روکش مسی جایگزین صفحه‌های مسی هستند و کابل‌های مسی و کابل‌های برقی به این میله‌های فولادی متصل خواهند شد که شمار این میله‌ها برحسب میزان مقاومت زمین انتخاب می‌شود. جهت پر نمودن حفره، در حالتی که زمین فاقد رطوبت باشد، می‌بایست در ابتدا روی لوله‌های مسی توسط بنتونیت پوشیده شود و بقیه‌ی چاله توسط خاک نرم ماسه‌ای پر شود.

در مکان‌های سردسیری که در زمستان امکان یخ‌زدگی بالا می‌باشد، به دلیل اینکه کاهش دما سبب افزایش مقاومت سیستم زمین می‌شود باید کانال دارای عمق بیشتری باشد.

برندهای تولیدکننده‌ سیم ارت

امروزه برندهای گوناگون زیادی درزمینه تولید سیم ارت فعالیت می‌کنند که از جمله باکیفیت‌ترین این برندها می‌توان به سیمباف، یزد، سیمیا، ستاره، یزد، تک، دماوند و متال اشاره نمود.


سخن نهایی

به‌ منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیم ارت و یا نحوه‌ی خرید سیم ارت، شما عزیزان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ما شامل شماره تماس و یا وب‌ سایت پاسارگاد نوین، با مشاوران ما در این زمینه مشورت نموده و تجربه‌ خریدی امن و مقرون‌ به‌ صرفه را داشته باشید.🔍🛒

☎️021-33116654


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را در مورد مقاله سیم ارت چیست با ما به اشتراک بگذارید.

تاریخ به روز رسانی 1402/06/26

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]