زمان زیادی است که کابل‌هایی با هادی آلومینیومی به همراه کابل‌های مسی تولید می شوند اما گاهی اوقات مصرف کننده دچار شک و تردید می‌شود که کابل مسی یا کابل آلومینیومی را انتخاب کند. باید بدانید که فلز مس یکی از قدیمی‌ترین هادی‌ها برای کابل و سیم برق می‌باشد که می‌توان گفت که یک انتخاب بسیار مناسب می‌باشد. اما در حال حاضر با افزایش قیمت فلز مس و محدودیت نسبی در منابع معدنی، تولید کننده‌ها را به این فکر انداخت که به دنبال تولید یک جایگزین مناسب برای این هادی گران قیمت باشند. در بین تمام فلزهای موجود بهترین و مناسب‌ترین فلز بعد از مس، فلز آلومینیوم بود که از خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی بهره می‌برد. لازم است بگوییم که با توجه به گران قیمت بودن فلز مس نسبت به آلومینیوم، برای ارزان قیمت بودن کابل از فلز آلومینیوم استفاده می‌نمایند به عبارتی می‌توان گفت که قیمت کابل آلومینیومی تقریبا یک سوم قیمت کابل‌های مسی می‌باشند. زمانی که کابل‌های آلومینیوم متناسب با استانداردها تولید شوند برای آن‌ها مشکلی به وجود نخواهد آمد. فلز آلومینیوم دارای قیمت ثابت و یکنواختی می‌باشد و در بازار ثبات بیشتری دارد اما قیمت فلز مس نوسانات بسیار شدیدی دارد به صورتی که افزایش بی‌سابقه قیمت این فلز موجب شده که اهمیت استفاده از هادی آلومینیوم دو برابر شود.

امروزه آلیاژهایی که در هادی آلومینیومی استفاده می‌شوند از خواص بهبود یافته فیزیکی بهره می‌برند که مشکلاتی که در قبل وجود داشت را دیگر ندارند. مزیت دیگری که کابل‌های آلومینیومی دارند وزن بسیار کم و هدایت الکتریکی یکسان است که این دو ویژگی خوب باعث می‌شوند این کابل‌ها نصب راحت‌تری داشته باشند لذا در پروژه‌های ساختمانی شکل‌دهی و خمش این کابل‌ها در محیط‌های تنگ بسیار مهم می‌باشد. کابل‌های آلومینیومی از مقاومت بیشتری نسبت به کابل‌های مسی برخوردار هستند. آلومینیوم با اکسیژن‌های موجود در هوا واکنش می‌دهد تا به سرعت تولید اکسید فیلم را برای جلوگیری از اکسیداسیون بیشتر، به طوری که سیم آلومینیومی دارای ولتاژ بالا و مقطع بزرگ، انتقال سر بار بزرگ از مواد لازم باشد همان طور که گفتیم آلومینیوم فلزی سبک است و  مقاومت بالایی دارد و با توجه به قیمت مناسب، وزن کم، مقاوم بودن در برابر خورندگی و استحکام مکانیکی در صنعت کابل و سیم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  جریان مجاز کابل آلومینیوم

 

کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی یا مسی؟ 

شاید کابل‌ها با هادی آلومینیومی از قیمت مناسبی برخوردار باشند اما کابل مسی در منبع تغذیه کابل مخصوصا منبع تغذیه کابل‌های زیر زمینی از ویژگی و مزیت خوبی برخوردار می‌باشد. استفاده زیرزمین از منبع تغذیه کابل مس با کمبود تصادف، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت اطمینان بالا، سهولت ساخت و ساز و … امروزه این امر منبع تغذیه کابل داخلی در استفاده اصلی از دلایل مس کابل است. قبل‌تر به مقاومت بالاتر آلومینیوم اشاره کردیم شاید فکر کنید که که استفاده از این کابل‌ها باعث افت ولتاژ و افزایش دمای کابل در حین بهره‌برداری می‌شود؛ اما زمانی که با همان اصول انتخاب سایز کابل مسی، دست به انتخاب کابل آلومینیومی بزنید مشکل خاصی برای استفاده از این کابل‌ها به وجود نخواهد آمد. جنس نامرغوب چه مس باشد چه آلومینیوم تفاوتی ندارد لذا استفاده از مواد غیر استاندارد موجب می‌شود که کابل عملکرد درستی نداشته باشد. اگر بخواهیم از نظر کاربری این دو کابل را مورد بررسی قرار می‌دهیم که مسئله مهمی است. از کابل‌های آلومینیوم فقط در کابل‌های قدرت با عنوان کابل آلومینیومی هوایی و زمینی به صورت خودنگهدار استفاده می‌شود و معمولا در مکان‌های فاصله دار بکار برده می‌شوند اما تا به حال مٌجوزی برای کاربرد آن در تولید کابل ساختمانی و افشان صادر نشده است. 

در نهایت باید بگوییم که فلز مس از نظر الکتریکی گزینه بهتری است و می توان گفت که در توزیع و انتقال انرژی الکتریکی یکی از شاخص‌ترین ماده‌های مورد استفاده می‌شود. ویژگی‌های خوبی که این کابل دارد عبارت اند از: نصب و راه اندازی راحت، انعطاف پذیری بیشتر، ضریب رسانایی بیشتر و هدایت الکتریکی بهتر، مصرف انرژی پایین‌تر و …

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل فرمان چیست؟

پیشنهادات و نظرات خود را برایمان کامنت کنید….

تاریخ به روز رسانی 1402/06/28

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]