در این مطلب از مجله پاسارگاد نوین به موضوع تفاوت روکش کابل pvc و xlpe می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.


پلی وینیل کلراید، که به آن PVC نیز گفته می‌شود، یک ماده ترموپلاستیک است. PVC بسیار متنوع است و یک ترکیب شناخته شده و مورد استفاده است. PVC دارای ترکیبی خوب از ویژگی‌ها است که توضیح می‌دهد چرا از آن برای عایق سیم و روکش کابل استفاده می‌شود. PVC با دوام، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و آب دارد.

✔️کابل‌های XLPE ظرفیت حمل جریان بالاتری نسبت به کابل‌های PVC با همان اندازه دارند زیرا کابل‌های XLPE حداکثر دمای کاری بالاتر از PVC را دارند. (90 درجه سانتیگراد برای XLPE و 70 درجه سانتی گراد برای PVC).

✔️کابل‌های XLPE حداکثر دمای اتصال کوتاه بالاتر از کابل‌های PVC را دارند.

✔️طول عمر کابل‌های XLPE نسبت به PVC بیشتر است.

✔️قیمت کابل‌های PVC کمتر از کابل‌های XLPE است.

✔️XLPE فاقد کلر است که باعث تولید گازهای سمی‌در هنگام آتش سوزی می‌شود. بنابراین کابل عایق XLPE در مقایسه با کابل PVC سازگار با محیط زیست است.


برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش و ثبت خریدهای خود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید. 

  ☎️ 33116654-021

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات انواع کابل آلومینیومی و کابل خودنگهدار می توانید به لینک درج شده مراجعه فرمایید.


کابل pvc

 

کاربرد عایق pvc

PVC عایق مناسب کابل به هیچ وجه برق را هدایت نمی‌کند. به همین دلیل، این ماده مناسب برای استفاده در کاربردهای الکتریکی مانند عایق کاری سیم‌ها و کابل‌ها است، جایی که می‌تواند طول عمر آن حدود چهار دهه باشد.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  استاندارد رنگ بندی کابل

علاوه بر این، PVC بسیار ایمن است. این مورد به طور گسترده مورد آزمایش و آزمایش قرار گرفته است و کلیه الزامات بهداشتی و ایمنی بین المللی را برآورده می‌کند. این ماده کاملاً غیر سمی‌است و به عنوان جایگزین‌های مختلف هیچ تاثیری بر محیط زیست ندارد.

اگرچه PVC هنگام قرار گرفتن در معرض آتش می‌سوزد، اما خود خاموش می‌شود و باعث افزایش شعله آتش نمی شود. در مقابل اشتعال مقاوم است و گرمای کمی‌ تولید می‌کند.

PVC به به راحتی قابل حمل است و اکثر ترکیبات PVC مدرن در حال حاضر نیز مقاومت خوبی در برابر آتش نشان می‌دهند، اگرچه اگر در مناطق پرخطر استفاده می‌شود، دارای دود کم و هالوژن کم است.

دارای حداکثر دمای کار 85 درجه سانتی گراد است، اگرچه برخی از ترکیبات مقاوم در برابر حرارت می‌توانند در دمای حداکثر تا 105 درجه سانتی‌گراد همچنان فعال باقی بمانند.

مزایا و معایب عایق پی وی سی

🔶از جمله مزایای عایق پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✅انعطاف پذیری خوب

✅دوام و عمر طولانی بالا

✅مقاومت در مقابل اشعه ماورا بنفش

✅مقاومت شیمیایی بالا

✅مقاومت در مقابل آتش

✅مقاومت در دمای منفی 20 تا 105 درجه سانتی گراد

کاربرد عایق xlpe

XLPE  مخفف پلی اتیلن است. در این نوع سیم‌هادی آلومینیومی ‌یا مسی به شکل اکستروژن نیمه رسانا غربال می‌شود. به همین دلیل سطح رسانای صاف را ایجاد می‌کند. همچنین در برابر تشکیل حفره‌ها در سطح ‌هادی مقاومت می‌کند.

عایق با فشار و درجه حرارت بالا تولید می‌شود. به همین دلیل از آن به طور گسترده استفاده می‌شود. عایق XLPE دارای مقاومت قابل توجه در برابر رطوبت و مقاومت شیمیایی بالا است. خاصیت عایق حرارتی بالا استفاده از آن را در شرایط ولتاژ بالا و دما مناسب‌تر می‌کند. انواع مختلفی از کابل‌های XLPE امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  علائم اختصاری سیم و کابل

🔶از جمله کاربرد های کابل  XLPE  می توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️شامل سیم خودرو (GXL)

✔️سیم ساختمان (XHHW)

✔️کابل‌های کنترل

✔️کابل‌های برق

✔️ کابل‌های دفن مستقیم

کابل xlpe

مزایای و معایب xlpe

✔️کابل‌های XLPE دارای خواص الکتریکی فوق العاده ای هستند. کابل‌های عایق XLPE نسبت به کابل‌های PVC دارای ظرفیت حمل جریان و ظرفیت اضافه بار بیشتری هستند.

✔️تا حد قابل توجهی خواص مکانیکی و شیمیایی آن دارای رطوبت، مقاومت شیمیایی و روغن فوق العاده است. این مقاومت کششی، کشیدگی و مقاومت بیشتری در برابر ضربه ارائه می‌دهد.

✔️در حین نصب، نگهداری و تعمیر سیستم‌ها و شبکه‌های لوله کشی در زمان و هزینه زیادی صرفه جویی می‌شود.

✔️برای عایق XLPE مقاومت در مقابل رطوبت مزیت خوبی محسوب می شود.

✔️کابل‌های عایق بندی شده با XLPE دارای شدت جریان بیشتر از کابل اندازه یکسان با عایق PVC می‌باشد.

✔️از مهم ترین معایب این عایق می توان به هزینه بالا برای توزیع و انتقال دیتا در حالت دفن در زمین اشاره نمود.

مقایسه روکش کابل pvc و xlpe

🔹کابل pvc و xlpe هر یک دارای خواص و مزایا و معایب خاص خود هستند. به همین دلیل در شرایط مختلف محیطی قابل استفاده هستند.
اگر دمای ‌هادی بالاتر مورد نیاز است و باعث می‌شود کابل از 70 درجه سانتیگراد بالاتر برود، کابل انتخاب شده برای این مورد باید با XLPE عایق بندی شود.

🔹حداکثر درجه حرارت کار PVC هفتاد درجه سانتی گراد است. لذا این دما برای کابل‌های ساختمان لازم است، در حالی که حداکثر درجه حرارت کار XLPE نود درجه سانتی گراد است. کابل‌هایی که با XLPE عایق شده‌اند می‌توانند جریان بیشتری را در‌هادی‌ها انتقال کنند.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابلشو بی متال چیست؟

🔹آنچه به XLPE اجازه می‌دهد تا این درجه دما را تحمل کند این است که یک ماده حرارتی در آن وجود دارد. در حالی که PVC یک ترموپلاستیک است.  مولکول های موجود در XLPE از لحاظ شیمیایی به هم پیوند خورده اند و از دوام بیشتری برخوردارند و به پایداری کلی کابل هنگام مواجهه با شرایط دمایی بالاتر کمک می‌کنند. همچنین خواص دیگر مانند مقاومت در برابر ترک خوردگی و پیری را بهبود می‌بخشد.

🔹دارای استحکام بیشتر و انعطاف پذیری مناسب است. مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد. عایق XLPE در دمای بالا، تا 90 درجه سانتی گراد ذوب نمی‌شود.

برای تهیه و خرید انواع عایق از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.🔍🛒


نتیجه گیری

📝در این مقاله آشنا شدید با:

📌 تفاوت روکش کابل pvc و xlpe + مزایا و معایب هرکدام شما می‌توانید با توجه با این مزایا کابل مورد نیاز خود را تهیه کنید.


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تاریخ به روز رسانی 1402/06/26

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]