تفاوت‌ سیم و کابل کدام اند؟


 با مطالعه این مقاله می‌توانید با تفاوت‌های سیم و کابل آشنا شوید.


خیلی از افراد تصور می‌کنند که بین سیم‌ها و کابل‌ها هیچگونه تفاوتی وجود ندارد، اما اگر تخصصی به بررسی آن‌ها بپردازیم متوجه عکس این قضیه می‌شویم سیم و کابل‌ها از نظر ظاهر و مشخصات فنی کاملا با هم متفاوت می‌باشند. بعضی از افراد دیگر فکر می‌کنند که تنها تفاوتی که بین سیم و کابل‌ها در تعداد رشته‌های موجود در آن‌ها می‌باشد. به عبارت ساده‌تر به صورتی که سیم‌ها یک رشته ای هستند و کابل‌ها چند رشته‌ای می‌باشند؛ اما قضیه فراتر از این مسائل می‌باشد. در ابتدا برای درک بهتر مسئله به صورت جداگانه سیم و کابل‌ها را تعریف می‌کنیم و سپس تفاوت‌های بین آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیم‌ها: سیم‌ به صورت یک یا چند رشته بسیار باریک با متریال‌های متفاوتی همچون مس و یا آلومینیوم تولید می‌شوند و برای انتقال جریان برق از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم‌ها به صورت مفتول و افشان و نیمه افشان در بازار موجود می‌باشند که هر کدام از آن‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند.

کابل‌ها: کابل‌ها معمولا متشکل شده از دو یا چند سیم می‌باشد که دارای هادی عایق می‌باشند. کابل‌ها در انواع مختلفی دیده می‌شوند برای مثال: کابل آلومینیومی، کابل شبکه، کابل‌ تلفن، کواکسیال، برق و … را می‌توان نام برد.

تفاوت سیم و کابل

بررسی تفاوت های سیم و کابل

1. در واقع مجموعه‌ای سیم‌ها در کنار هم یک “کابل” را تشکیل می‌دهند اما نا گفته نماند که کابل‌ها به صورت تک رشته هم دیده می‌شوند برای مثال می‌توان به کابل‌های هوایی، فشار قوی، کابل‌های شیلد دار و … اشاره کرد.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  مهمترین نکات خرید سیم برق

2. یک اصطلاح غلط و رایجی که مشاهده می‌شود سیم برق است در صورتی که نباید بگوییم سیم برق اصطلاح درست کابل برق می‌باشد.

3. گاهی اوقات می‌شنوید اگر که هادی‌ها دارای سایز پایینی باشند به آن‌ها سیم می‌گویند و اگر سایز آن‌ها بیشتر باشد به آن‌ها کابل می‌گویند. این یک تعریف درست است در صورتی که دقیق نیست لذا نمونه‌هایی از سیم‌ها دیده می‌شوند که مثال نقض این گفته می‌باشند. برای مثال می‌توان به سیم ارت با سایز 1*150 با روکش سبز/ زرد اشاره کرد.

4. کابل‌ها معمولا دارای دو یا چند هادی عایق می‌باشند و می‌توان آن‌ها را به صورت لخت و یا پوشش ارائه داد.

5. ساده‌ترین تفاوتی که بین سیم و کابل‌ها دیده می‌شود این است که معمولا سیم‌ها قابل رویت می‌باشند در صورتی که بیشتر کابل‌ها دارای پوشش می‌باشند. بنابراین نباید گفت که بین سیم و کابل تفاوتی وجود ندارد و آن‌ها را با هم اشتباه گرفت.

لازم است بدانید که تفاوت دیگر، نوع ظرفیت انتقال آن‌ها و کاربردهای متفاوتی که بین آن‌ها وجود دارد است.

تاریخ به روز رسانی 1402/06/28

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]