در این مطلب از مجله پاسارگاد نوین به موضوع بست کابل خودنگهدار می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.


بست کابل خودنگهدار از جمله یراق آلات کابل خودنگهدار محسوب می‌شود. این بست وظیفه حفاظت و افزایش ایمنی و نگهداری کابل را بر عهده دارد. بست کابل خودنگهدار از جنس‌های مختلف فلزی و پلاستیکی تهیه شده است. این بست دارای ابعاد و اندازه‌های مختلف است. این بست‌ها به صورت دو طرفه و یک طرفه طراحی شده اند. در مدل‌های دو طرفه، سایز دهانه از طریق پیچ از دو طرف قابل تنظیم است. در حالی که در مدل‌های یک طرفه، دهانه کابل صرفا از یک سو قابل تنظیم خواهد بود.

لذا بست کابل خودنگهدار برای کابل‌هایی با قطر‌های مختلف قابل استفاده است. با توجه به شرایط محیطی می‌توان بهترین و مناسب ترین بست را انتخاب و خریداری نمود.

بست کابل خودنگهدار دارای کاربرد های مختلفی در صنعت است. این بست ها زمانی استفاده می‌شوند که نیاز به ایمن سازی و افزایش کیفیت کابل‌کشی باشد. این بست دارای قیمت مناسب می‌باشد و با توجه به مدل و شکل و جنس مواد متغیر خواهد بود.

بست کابل خودنگهدار

کاربرد بست کابل خودنگهدار

🔶بست کابل خودنگهدار دارای کاربرد‌های زیادی در صنعت است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای بست کابل خودنگهدار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✅سیستم‌های توزیع برق 

✅کارخانه‌های صنعتی 

✅تخلیه‌های بار الکتریکی جزئی 

✅ایمن سازی خطوط انتقال جریان 

✅خطوط انتقال دیتا

در واقع کاربرد بست کابل خودنگهدار شامل موارد بسیاری است. هر محلی که از کابل‌های خودنگهداری استفاده شود، جهت جمع آوری، کنترل و هدایت مسیر از این بست‌ها استفاده می‌شود. این بست‌ها قابلیت تنظیم و هدایت مسیر کابل را دارد. چرا که با ثابت نگهداشتن کابل‌ها از ایجاد هر گونه آسیب جلوگیری می‌کند. بست کابل خودنگهدار دارای کیفیت بالا بوده و در انواع مختلف تولید می‌شود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  تفاوت روکش کابل pvc و xlpe

معرفی انواع بست کابل خودنگهدار

بست کابل خود نگهدار از نظر جنس و از نظر طراحی به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. هر یک از بست‌ها دارای کاربرد خاص هستند و از ویژگی و مزایا و معایب خاص خود بهره مند هستند.

🔶بست کابل خود نگهدار از نظر جنس مواد اولیه به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

فلزی: این بست‌ها از فلز تشکیل شده اند و به صورت کلی از جنس آلومینیوم و استیل و فولاد ضد زنگ هستند. قابلیت تحمل وزن کابل‌های خودنگهدار را دارند. در شرایط محیطی مختلف از مقاومت بالا برخوردار هستند.

پلاستیک: نمونه ای دیگر از بست کابل خودنگهدار از جنس پلاستیک مقاوم است و به رنگ‌های سفیذ و مشکی ارائه می‌شوند. این بست‌ها در مقابل حرارت بالا مقاوم نیستند. از مهم ترین ویژگی آن‌ها می‌توان به قابلیت ضد رطوبت و ضد آب اشاره نمود.

بست کابل خودنگهدار عایق دار: بست کابل خودنگهدار عایق دار یکی از پر کاربردترین نمونه‌های بست است. این بست‌ها از جنس فلز هستند و دارای روکش عایق از جنس پی وی سی می‌باشند.

🔶انواع بست کابل خودنگهدار از نظر طراحی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

بست کابل خودنگهدار یک سو: بست کابل خودنگهدار یک سو از جمله بست‌هایی است که از یک سو کاملا بسته و صرفا از یک طرف باز است. دهانه این بست توسط پیچ قابل تنظیم خواهد بود. از مزایای این بست می‌توان به استحکام بیشتر و افزایش اصطکاک اشاره نمود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  آینده کابل‌ آلومینیومی در انرژی‌ تجدیدپذیر

بست کابل خودنگهدار دو دهانه باز: این بست از دو طرف باز است و توسط پیچ تنظیم می‌شود. دهانه این بست‌ها به اندازه دلخواه قابل تنظیم است. از مزایای آن می‌توان به ابعاد دهانه بزرگتر اشاره نمود.

معرفی بست کابل خودنگهدار

ویژگی منحصر به فرد

به صورت کلی بست کابل خودنگهدار دارای ویژگی‌هایی چون قابلیت اطمینان بالا، بدون قطع اتصال، آب بندی مناسب، نصب سریع و آسان و سایز‌های متنوع هستند. نمونه‌هایی که از فولاد ضد زنگ تهیه می‌شوند دارای مقاومت کششی بالایی هستند. در دماهای بالا نیز به خوبی کارایی دارند و در مقابل خوردگی بسیار مقاوم هستند. نمونه‌هایی که از جنس پلی پروپیلن هستند در مقابل مواد شیمایی و اسیدی مقاوم هستند و از میزان انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند.

این بست‌ها دارای حداقل قطر 13 میلی متر بوده و طبق استاندارد‌های ملی و بین المللی تهیه و تولید می‌شوند. قادر هستند وزن تا 30 کیلوگرم را تحمل کنند. از مقاومت کششی بالایی برخوردارند و در مقابل ضربه نیز مقاوم هستند. این بست‌ها با توجه به میزان قطر کابل خودنگهدار تنظیم می‌شوند.

بست کابل به سادگی و به سرعت نصب و راه اندازی می‌شود. این بست‌ها بدون نیاز به تجهیزات و لوازم جانبی قابل استفاده هستند. صرفا توسط پیچ دهانه آن تنظیم می‌شود.

برای تهیه و خرید انواع بست کابل خودنگهدار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید و مشکلات خود را با ما مطرح نمایید. قبل از خرید بست‌ها به جنس و مدل آن توجه نمایید. هر یک از بست‌های فلزی و پلاستیکی دارای کاربرد‌های مختلفی هستند و در شرایط محیطی متنوع قابل استفاده می‌باشند.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  انواع سیم

نتیجه گیری

📝در این مقاله آشنا شدید با:

📌با کمک بست کابل ایمنی سیسنم و تجهیزات افزایش می‌یابد. زیرا به ایجاد نظم و جداسازی کابل کمک نموده و برای تشخیص و تعمیر کابل‌های معیوب گزینه مناسبی است.


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تاریخ به روز رسانی 1402/06/27

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]