برای  از اتصالات بی متال کابل استفاده می‌شوند. کابلشو بی متال مدل dtl_2 برای اتصال کابل آلومینیوم در شینه‌های کابل‌های مسی فشار ضعیف از طریق پیچ و مهره استفاده می‌شوند. 

کابل آلومینیوم داخل لوله ورودی کابلشو بوده و به وسیله ابزار پرس مناسب، پرس می‌شود و بعد در داخل سوراخ کابلشو قسمت ورودی آن رزوه دار شینه مسی قرار گرفته که به وسیله پیچ و مهره محکم می‌شوند. مشخصات به این صورت می‌باشد که جنس قسمت ورودی کابل آلومینیوم با خلوص بیش از ۹۹.۵% می‌باشد. و جنس قسمت مورد اتصال تجهیزات، مس با خلوص بیش از ۹۹.۹% می‌باشد. همینطور تکنولوژی اتصال مس و آلومینیوم جوش اصطکاکی می‌باشد. اتصالات آلومینیوم به مس دارای خواص زیادی می‌باشند که در قطعات تک فلزی غیر قابل دستیابی هستند.  این اتصالات ۳۰ تا ۵۰ درصد سبک تر از مس خالص و ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر از آن‌ها  می‌باشند. 

اتصال کابل مسی و کابل آلومینیوم استفاده از گیره‌های ترمینال، توسط یک اتصال رشته، با استفاده از جوشکاری و همینطور با استفاده از یک لایه از مواد خونه ساز می‌باشد. کابلشوهای بی متال انتقال جریان از کابل‌ها و سیم‌های آلومینیومی‌ به مسی که دارای سطح مقطع نیم دایره‌ای می‌باشند استفاده می‌شود. بنابراین برای اتصال کابل آلومینیوم و کابل مسی از کابلشو بی متال استفاده می‌کنیم.

 

اتصال کابل آلومینیوم به مس

کاربرد این نوع اتصال در کجاست؟

اتصال کابل آلومینیوم و کابل مس کاربردهای گسترده‌ای در مخازن، لوله‌های حرارتی، مبدل‌های حرارتی، در وسایل الکترونیکی، وسایل ارتباطی و همینطور در تجهیزات حمل و نقل دارند. اتصالات تماس مستقیم کابل آلومینیوم و کابل مسی به دلیل ناسازگاری این فلزات غیر قابل قبول می‌باشد. چون تحت تاثیر رطوبت قرار می‌گیرد و ممکن است باعث آتش سوزی شود.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل برق

در وسایل الکتریکی، وسایل ارتباطی و حتی در وسایل حمل و نقل از اتصال کابل آلومینیومی‌ و کابل‌های مسی استفاده می‌شوند. و بسیار کاربردی نیز می‌باشند. این نوع کابل‌های آلومینیوم و مسی از نظر کیفیت بسیار بالا می‌باشند. حتی از نظر قیمت هم بسیار مناسب و مقرون به صرفه هستند.

در جاهای خشک می‌توان از اتصال کابل آلومینیوم و کابل مسی استفاده کرد چون خطرش کم تر است،  اما در جاهای مرطوب و خیس نباید از اتصال کابل آلومینیومی‌ و کابل مسی  استفاده کرد. چون این کار  موجب آتش سوزی می‌شود و خساراتی به وجود می‌آورد.

موف چیست؟

موف قطعه ای است که برای اتصال سیم یا کابل به یکدیگر استفاده می‌شود.

موف

موف می‌تواند ازبا توجه به نوع فلز و سایز به گروه‌های زیادی تقسیم بندی می‌شود. از نظر نوع فلز، موف به سه گروه مسی، بیمتال و آلومینیوم  تقسیم کرد. موف‌ها  توسط پرس روی کابل و سیم محکم می‌شود. اتصال موف دائمی بوده و نمی‌توان آن را جدا کرد. برای اتصال سیم و کابل‌های مشابه به یکدیگر از انوع مسی و آلومینیوم یکپارچه استفاده می‌شود. به عنوان مثال موف مسی برای اتصال دو کابل مسی، به کار می‌رود و از نوع بی متال موف برای اتصال دو هادی غیر همنام مانند مس و آلومینیوم استفاده می‌شود. وظیفه موف این است که از خوردگی ناشی از دو فلزغیرهمنام جلوگیری می‌کنند.

 

تاریخ به روز رسانی 1402/06/28

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]