سیم و کابل به عنوان دو محصول کاربردی در تجهیزات صنعتی، ساختمانها و به طور کلی سیستمهای برقی است. این کابلها و سیمها که میتوانند از آلومینیوم یا مس تهیه شده باشند، انواع مختلفی دارند و به اشکال متفاوتی طراحی میشوند. یکی از پرکاربردترین نوع کابل، کابلهای تخت است که با نوع گرد تفاوت دارد. در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با این نوع کابل آشنا کنیم.

سیم و کابل تخت

این نوع کابل ها همچون نوع گرد برای انتقال برق کاربرد دارند. با این تفاوت که ظاهر متفاوتی با نوع گرد دارند و مقطع آنها به صورت تخت در نظر گرفته شده است. کابلهای تخت با سطح مقطع 24 میلیمتر هستند که میتوانند به صورت افشان و یا مفتولی باشند. در نهایت تولیدکننده سیمهای به کار رفته در داخل کابل را با پوشش pvc عایق میکند

در این کابل رشتهها به دلیل اینکه تخت هستند و گرد طراحی نشدهاند، به صورت موازی در کنار هم قرار میگیرند.

انواع کابل تخت برق

در ابتدا باید اشاره کنیم که کابل تخت میتواند از آلومینیوم و یا مس تهیه شده باشد. کابل آلومینیوم در مقایسه با محصولات مسی توانایی رسانایی کمتری دارند، با این حال به دلیل وزن سبک برای مسیرهای طولانی (به منظور کاهش وزن) مناسب هستند

از جمله مشخصات انواع کابل تخت مسی و آلومینیوم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حداکثر دمای هادی ۷۰ درجه سانتیگراد
  • ولتاژ نامی ۴۵۰/۷۵۰
  • دارای پوشش از جنس PVC نوع C
  • تولید شده براساس استاندارد ISIR 3084

انواع کابل تخت برق

کابل تخت افشان

این نوع کابل از چندین رشته که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفتهاند، تشکیل شده است و هر کدام دارای یک روکش هستند. در نهایت روی آنها یک روکش دیگر قرار میگیرد تا تبدیل به کابل شوند. اگر به بازار فروش سیم و کابل مراجعه کنید و قصد خرید محصولات تخت را داشته باشید، فروشنده انواع مختلفی از کابلهای افشان را به شما معرفی میکند که شامل فشار قوی، فشار ضعیف، کولری قدرت یا کنترل هستند

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  فیبر نوری چیست

کابل آلومینیوم یا مسی تخت افشان میتواند از ترکیب 2 تا 5 رشته درست شده باشد. این محصولات انعطافپذیری بسیار بالایی دارند و به دلیل خم شدن ساده، در مسیرهایی که زاویه تند دارد، از آنها استفاده میشود.

همچنین باید اشاره کنیم که این کابلها به دلیل مسطح بودن، فضای کمتری را اشغال میکنند و برای نصب در فضاهای محدود مناسبهستند.

خرید کابل تخت

اگر قصد خرید این محصول محصول از فروشگاه پاسارگاد نوین را دارید میتوانید تمامی انواع کابل تخت که در این مطلب هم به آنها اشاره شد، بررسی کنید. این فروشگاه به عنوان یکی از تامین کنندگان برتر تجهیزات صنعتی بهترین کابلهای تخت از برندهای معتبر را گردآوری کرده و آنها را با قیمت کمتر عرضه میکند.

کابل تخت آسانسوری یا تراول کابل

کابل تخت آسانسوری یا تراول کابل نوع دیگری از کابل مسی است. این محصول از 20 تا 24 رشته سیم تخت تشکیل میشود که در کنار هم به صورت موازی قرار گرفتهاند. از آنجا که در سیستمهای آسانسور باید بین کابین با مدار کنترل و سیستمهای ارتباطی با چاه آسانسور ارتباط برقرار شود تا این سیستم قادر به حرکت دادن کابل باشد، از کابل تخت استفاده میشود

حرکت مداوم کابین هم باعث میشود به کابلبا انعطافپذیری بالا نیاز پیدا کنید. کابل تخت آسانسوری در مقایسه با سایر کابلها سادهتر حرکت میکند. برای تولید این محصول از استاندارد این کابل از نوع IEC60227-6 پیروی میشود.

کابل تخت آسانسوری

کابل تخت جرثقیل سقفی 

برای حرکت جرثقیل از کابل تخت دیگری استفاده میشود که تمام نیروی مورد نیاز دستگاه برای حرکت اجسام را تأمین میکند. ناگفته نماند که این نوع کابل مسی در قیمت بازویی، سقف، دروازهای و یا وینچ و بالابر کاربرد دارد. از آنجا که کابل تخت فضای کمی را اشغال میکند، برای سیستمهای ریلی و متحرک مثل جرثقیل بهترین گزینه است.

مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  کابل زره دار

کابل تخت 4 رشته

همانطور که از نام این محصول مشخص است، از چهار رشته سیم تخت تشکیل شده است. تفاوت کابل تخت 4 رشتهای با نوع افشان در میزان مقاومت آنست. در واقع کابل تخت چهار رشتهای نسبت به مدل کابل افشان مقاومت کمتری دارد. با این حال به دلیل مقاومت در برابر اشعه UV از آن در محیطهای باز استفاده میشود.

کاربرد کابل برق تخت

از مهمترین صنایعی که به این نوع کابل کابل نیاز دارید باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پزشکی
  • طراحی و ساخت انواع ربات
  • استفاده در کلین روم های آزمایشگاه
  • ارسال داده و سیگنال
  • استفاده برای کامپیوترها و تجهیزات الکترونیکی از جمله اتصالهای مدارهای چاپی (PCB)
  • مورد استفاده در صنعت، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی
  • قابل استفاده برای آسانسور، بالابر و جرثقیل

تفاوت کابل گرد و تخت

تفاوت کابل گرد و تخت

اولین تفاوت بین کابلهای گرد و تخت به شکل ظاهری آنها مربوط میشود که به راحتی قابل تشخیص هستند. اما این کابلها تفاوتهای دیگری نیز با هم دارند که عبارتند از:

  • میزان مقاومت کابل های تخت بیشتر از کابل گرد است
  • کابلهای گرد در مقایسه با کابلهای تخت تنوع بیشتری دارند.
  • میزان طول عمر و دوام کابلهای تخت بیشتر از نوع گرد است
  • در انواع کابل و سیم تخت در مقایسه با کابل های گرد تداخلات مغناطیسی، تضعیف جریان و نویز کمتر است
  • کابل گرد نسبت به کابل تخت تحمل حرارتی کمتری دارد
  • استفاده از کابلهای تخت در ولتاژهای بالا محدودتر از کابلهای گرد است.
مطالعه بیشتر مقالات تخصصی:  بهترین کابل تلفن برای اینترنت

با این حال باید گفت کیفیت آنها به برند سازنده و رعایت استانداردهای بینالمللی بستگی دارد. به طوری که شما میتوانید محصولات مختلف تخت و گرد را در فروشگاه پاسارگاد نوین بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید.

مزایای کابل تخت

همانطور که اشاره کردیم این کابلها برای محیطهایی که فضای محدودی دارند، مناسبند. سایر مزیت های آن عبارت است از:

  • به دلیل تخت بودن، میتوانید به راحتی هادیهای به کار رفته در کابل را شناسایی کنید که اتصال و کنترل آنها را راحتتر میکند.
  • به دلیل مسطح بودن میتوان تعداد زیادی از این کابلها را روی هم قرار دهید که فضای زیادی را اشغال نمیکنند.
  • کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یکی دیگر از مزیتهای کابل تخت است که به دلیل ساختار منظم و فاصله کمتر بین هادیها اتفاق میافتد.
  • کابلهای تخت به دلیل سطح تماس بیشتر با هوا (نسبت به کابلهای گرد)، از توانایی بهتری در انتقال حرارت برخوردار هستند.
  • این کابلها ضخامت کمتری نسبت به کابلهای گرد دارند و در نتیجه انعطافپذیری آنها نیز بیشتر است

مزابای کابل تخت

معایب کابل تخت

با همه مزیتهایی که این کابلهای برق دارند، اما باید به معایب آنها نیز اشاره کنیم که عبارت است از:

  • هزینه تولید این کابلها به دلیل تخت بودن بسیار بالاست و برای همین نمیتوانید به دلیل گران بودن هر جایی از آنها استفاده کنید.
  • به دلیل پایین بودن مقاومت مکانیکی، اغلب این کابلها را با طول کمتری تولید میکنند و برای پروژههایی که نیاز به کابلکشیهای طولانی دارند، مناسب نیستند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]