سیم و کابل از اجزای اصلی صنعت برق می‌باشند؛ لذا استفاده از کابل مناسب هر نوع سیستم، برای جلوگیری از خطراتی همچون برق‌گرفتگی یکی از نکات مهمی است که باید در انتخاب آن بسیار دقت داشت. امروزه کابل‌هایی با استانداردهای بالاتر به منظور کاهش خطرات برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی در حال تولید هستند که یکی از انواع آن‌ها کابل زره دار است. کابل زره دار، باعث ایجاد ایمنی و دوام بیشتری در صنایع مختلف می‌شود و در طیف گسترده‌ای از کاربردها قابل استفاده است. اما پیش از خریداری و استفاده از کابل زره دار بهتر است اطلاعات کاملی درباره آن‌ها داشته باشید. بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره این تجهیزات کاربردی اطلاعات جامعی را دریافت کنید.

ساختار کابل زره‌دار

به کابل زره‌دار کابل آرموردار نیز گفته می‌شود. ساختار این نوع کابل تفاوت چندانی با انواع کابل‌های برق ندارد. می‌توان گفت تنها تفاوت کابل زره دار با سایر کابل‌ها افزوده شدن لایه‌های زره‌پوش به ساختار آن‌ها است که سبب مقاوم‌تر شدن آن‌ها شده و همچنین آن‌ها را برای کاربردهای خطرناک مناسب‌تر ساخته است. به طور کلی کابل‌های زره‌دار در ساختار خود از موارد زیر ساخته شده‌اند.

کابل آرموردار

 

هادی

رشته‌های مس یا آلومینیوم موجود در کابل‌ها را هادی گویند. کابل زره دار در اندازه‌های مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها ۱۶.۲۵ و ۳۵ میلی‌متری است.

عایق

عایق مورد استفاده در این کابل‌ها با توجه به کاربرد و دمای عملیاتی تعیین می‌شود. معمولا از عایق پلیمری PVC یا XLPE در این نوع کابل استفاده می‌شود. اما عایق XLPE به دلیل استحکام دی الکتریک بالایی که دارد انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربردهای ولتاژ بالا می‌باشد.

ملافه

ملافه یک لایه پلیمری باربر مثل پی وی سی است که از اجزای داخلی کابل زره دار در برابر آسیب مکانیکی و سایش جلوگیری می‌کند. در واقع این لایه به عنوان یک لایه محافظ بین عایق و زره قرار می‌گیرد.

زره

این قسمت از کابل زره دار بخش مهمی است که آن را برای کاربردهای خطرناک مناسب می‌کند. لایه زره ممکن است دو نوع زره فولادی یا زره فولادی نواری باشد. زره فولادی نواری نازک‌تر از زره فولادی می‌باشد و به دور لایه بستر پیچیده می‌شود. همچنین برای مقاومت بیشتر این کابل در برابر تنش‌های مکانیکی، زره‌پوش ممکن است در چندین لایه اعمال شود.

غلاف بیرونی

همانطور که از اسمش پیداست آخرین لایه در کابل زره‌دار غلاف بیرونی است که می‌تواند از جنس LSZH، PVC یا PE باشد؛ که نوع آن باتوجه به کاربری آن تعیین می‌شود. برای مثال اگر نیاز به کابلی برای استفاده در فضای باز داشته باشیم باید از غلافی که در برابر هوا و نور UV مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد، استفاده کنیم.

ولتاژ

کابل‌های زرهی با ولتاژهای متفاوتی تولید می‌شوند. هرچه ولتاژ کابل بالاتر باشد، ضخامت عایق و غلاف بیرونی نیز افزایش می‌یابد تا استحکام دی الکتریک کافی کاربر حفظ شود. رایج‌ترین رتبه‌های ولتاژ این کابل‌ها KV ۳۳/۱۹، V 1000/600، KV ۱۱/۶.۳۵ هستند.

کاربرد کابل زره‌دار

به طور کلی از کابل زره دار در محل‌هایی که نیاز به حفاظت فیزیکی و محیطی بیشتری باشد و همچنین نیاز باشد کابل در زیر زمین دفن و یا از دیوار عبور کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال این کابل‌ها عموما در پاساژها و مراکز خرید، پل‌ها، کارخانه‌های صنعتی و غیر صنعتی، زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها و تونل‌های مترو که احتمال آسیب‌دیدگی کابل‌ها در آن‌ها به دلایل گوناگونی وجود دارد؛ استفاده می‌شود. این کابل در صنایع مختلف به صورت تک فاز یا سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل زره دار

انواع کابل زره دار

کابل‌های زره دار انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح مختصری راجب هر یک از آن‌ها می‌دهیم.

◀ کابل زره دار مقاوم به حریق

عایق سیلیکونی محافظ این کابل، آن را در برابر آتش‌سوزی بسیار مقاوم کرده است. به همین خاطر به کابل قدرت مسلح نیز معروف می‌باشد.

◀ کابل زره دار سرب‌دار

این نوع کابل از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین کابل‌ها در صنایع مختلف بوده و به دلیل وجود سرب درون آن، بیشتر در محیط‌های نفتی، هیدروکربن و روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این کابل در برابر لطمه‌های جانوران موذی و آتش‌سوزی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

◀ کابل زره دار غلاف سربی

این کابل زره دار در دو نوع فشار متوسط و فشار ضعیف وجود دارد و بیشترین کاربرد آن در پروژه‌های پتروشیمی و پروژه‌های نفت‌وگاز و پمپ بنزین‌ها می‌باشد. در ساختار این کابل یک لایه روکش از مواد پلیمری مرغوب وجود دارد.

◀ کابل شبکه زره دار

این کابل از مجموعه‌ای از سیم‌های از جنس مس یا شیشه ساخته شده است و بیشتر برای اتصال و انتقال اطلاعات و داده‌ها بین شبکه‌های استرچ و روترها، سوئیچ‌ها و کامپیوترها استفاده می‌شود.

◀ کابل زره دار نوار فولادی

ویژگی منحصربه‌فرد این نوع کابل که نفوذپذیری بالای آن می‌باشد، سبب شده تا این کابل‌ها بدون نیاز به قرارگرفتن درون لوله، مستقیما در زمین دفن شوند. همچنین این کابل‌ها قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارند.

◀ کابل زره دار سیم آلومینیومی

کابل سیم آلومینیومی، تشکیل شده از چند هسته است به همین جهت به آن‌ها چند هسته‌ای می‌گویند. اگر کابل زره‌پوش تنها یک هسته داشته باشد از سیم مفتولی آلومینیومی استفاده می‌شود تا یک میدان مغناطیسی توسط آلومینیوم ایجاد شود.

◀ کابل زره دار سیم استیل

این نوع کابل محافظت مکانیکی بالایی دارد و در برابر فشارهای زیاد نیز تحمل بالایی دارد.

◀ کابل زره دار با سیم گرد

برای تولید این نوع کابل از شافت انعطاف‌پذیر یا یک کابل مارپیچ استفاده می‌شود.

◀ کابل زره دار با سیم تخت

برای تولید این کابل زره دار که به آن کابل سیم صاف نیز می‌گویند، از یک طناب مارپیچی و یک سیم از جنس فولاد ضدزنگ چند لایه مسطح استفاده می‌شود.

انواع کابل زره دار

کابل SWA چیست؟

SWA مخفف شده عبارت Steel wire Armored است. جنس این کابل استیل می‌باشد. در کابل‌های تک رشته‌ای جریان به وسیله مدارهای مغناطیسی از هادی به سمت بیرون رانده می‌شود و چون رشته سیم‌های دیگری وجود ندارد، این جریان دفع نمی‌شود که در این صورت اگر از آرمورهای رسانا مثل آلومینیوم یا فولاد استفاده شود این جریان به زره کابل رسیده و آن را برق‌دار می‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از برق‌دار شدن آن‌ها از استیل آمور استفاده می‌شود.

کابل سرب‌دار زره‌دار

در ساخت این گروه از کابل‌های برق همزمان از سرب و زره استفاده می‌شود. استفاده همزمان از این دو ماده سبب ایجاد مقاوت بالایی در این نوع کابل می‌شود که در هنگام وقوع انفجار یا ضربات شدید، حداقل خسارت و خرابی به آن‌ها وارد می‌شود. لذا این کابل‌ها بیشتر در مراکزی که احتمال وقوع انفجار وجود داشته باشد مثل پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به کار برده می‌شود.

تاریخ انتشار 1402/06/27

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]